Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 240 GLT med B230E motor som e helt knasig. Problemet började när jag skulle köra ut från garaget för att köra me den på vintern. Jag drog på starten och den va segstartad eftersom den har stått ett tag men tillslut gick den igång men dog ungefär lika fort igen, sen gick den inte igång mer. Jag testade me startgas och då hoppa den igång en snabbis så när jag gasade så hände ingenting men så gasade jag lite mer och då rusa den upp till 4000-5000 varv och så när man släpper efter lite för att hålla halvgas så dör den direkt men trycker man gasen i botten så tar det nån sekund och den rusar upp igen. Häromdan lyckades jag hålla den på 2500 varv och då gick den verkligen as kasst. Det smällde och skjöt i avgasröret hela tiden och den gick inte på alla cylindrar.

Jag har bytt tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock och tändmodul. Har även kollat ifall kammen har hoppat men det har den inte och eftersom bilen bara har stått och gick felfritt när jag ställde in den så kan den inte ha hoppat.

E e det nån som vet vad kanske kan tänkas vara. Jag e jätte tacksam för svar.

Mvh
Fredrik
jag minns att när minglt stod still en längre tid så hängde spridarna sig .
detbrukade hjälpa att knacka på dem med skaftet på en skruvmejsel
så brukade det rulla på igen.har du kollat så gummibälgen mellan mängdmätaren är tät.
plocka bort gummibälgen och lyft i mätskivan och känn så allt går lätt.
det är längesen jag pillade med en emotor kolla också om den drar tjuvluft vid gummitätningarna på spridarana
spruta startgas där spridarna sitter fast.
kan inte kommapå mer just nu.
hoppas det löser sig

mvh/roger :)
jo gummibälgen har jag kollat och den e hel. problemet e bara att den går inte på tomgång. den går bara vid 4000-5000 varv. allt under det så stendör den. så det kan bli lite krångligt att spruta startgas överallt plus att man märker väl ingen skillnad vid så höga varv?
Om det är tjuvluft som orsakar det så är det ett ganska stort läckage. Slang till bromsservo eller tillsatsluftslid som hoppat loss/gått av eller nåt sånt. Borde gå att se utan startgas.
Sparkz skrev:Om det är tjuvluft som orsakar det så är det ett ganska stort läckage. Slang till bromsservo eller tillsatsluftslid som hoppat loss/gått av eller nåt sånt. Borde gå att se utan startgas.
vart sitter tillsatsluftsliden då?
Hilmer skrev:Inringad på bilden är tillsatsluftsliden, från denna går det två slangar till spjällhuset.
Om någon av dessa hoppar av så går bilen fan så kass, händer ofta då bilen hostar till vid start eller "baktänder".

Bild

jasså det e den. då vet jag vilken det e. ska kolla detta när jag åker ut till bilen nästa gång. det e ingen som har nån mer teori på vad det kan vara som man kanske kan kolla samtidigt om det inte skulle vara just det felet?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]