Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om någotn vet när det kan vara en fördel att koppla in det manuella läget? Kan man rent av köra med det hela tiden om man saknar att växla manuellt, eller skall tiptronic läget bara användas vid speciella tillfällen?
Kör du så mycket du vill med det "manuella" läget. Det kan med fördel användas vid motorbromsning i backar för att inte slita så mycket på bromsar.

Bara bra om man använder grejerna ibland annars lägger de av istället.
Tiptronic (eller Geartronic på Volvospråk) är ingenting som är slitsamt för bilen att använda. Det är inte heller ingenting mekaniskt så det spelar ingen roll om du inte använder det dock. Spaken ger bara en elektronisk signal till lådan att den ska växla.

Det kan exempelvis användas om man vill ha mycket motorbroms, exempelvis vid körning i lång nedförsbacke eller med släp, för att minska slitaget på bromsarna.
Själv använder jag egentligen bara Geartronicen i låga farter och i bilköer, trycker det känns apjobbigt att känna en uppväxling till tredje växeln i en bilkö enär jag vet att andra växeln går i om mindre än 2 sekunder...

Då jag tycker växlingen är betydligt mindre mjuk än när jag låter automaten sköta jobbet så använder jag aldrig Geartronicen aktivt utan alltså bara i låga farter

/XC90 D5 MY06
Det kan du göra när du kör.
Det är ingen mekanisk koppling till lådan utan bara en elektronisk växling.
Jag har fått en känsla av att geartronic eventuellt kan påfresta lådan hårdare, än vad det automatiska läget medger. Dock sköter elektroniken det så smidigt att kör Du för sakta så växlar lådan ner automatiskt ändå till rätt växel. Vidare går inte lägre eller för höga växlar i om hastigheten inte är rätt. Tex kan Du inte växla ner från 150 km/h till växel 2. Du kan prova, men det händer liksom inget, till skillnad från en riktigt manuellt växlad låda....

Jag använder det manuella geartronic-läget vid följande tillfällen:

* När jag vill få upp motorn i rätt varvtal inför omkörning, vanligtvis växel 3 eller 4 (diesel D5). försöker då lägga mig i optimalt varvläge beorende på hastighet och växel innan omkörningen påbörjas, därefter när jag varvat upp till maxläget lägger jag över till automatiskt läge eller slår in högre växel manuellt.

* När jag kör på slingriga vägar vintertid, då är det skönt att få en mer distinkt gaskänsla vilket man får genom att välja manuellt läge och gasa upp motorns varvtal såpass att den ger direkt respons på gaspådrag. Detta gör även att man kan få lite tryck ut ur en kurva, och även med lite flyt få upp bilen på kontrollerat ställ genom kurvan.

* När jag kör i nedförsbackar och den automatiska nerbromsningen inte fungerar optimalt.

* ibland väljer jag även att köra på manuellt läge när det snöat väldigt mycket och jag vill ha koll på gas/drivning när jag ska ta mig fram. Men vanligvis funkar det bäst med automatiskt läge, eftersom växlingarna sköts blixtsnabbt utan hack. här brukar jag även koppla ur antispinn.

I annat fall funkar den automatiska väldigt bra. Men det är just vid några få tillfällen som man kanske vill bestämma själv vilken växel som ska vara i, och då funkar manuella läget ganska bekymmersfritt. Det är ju inte som sagt alls att jämföra med en helt manuell låda. Du kan ju som sagt inte alls varva ner/motorbromsa på samma vis, och Du kan inte heller räkna med att upp eller nerväxlingen sker exakt samtidigt som Du trycker på växelspaken....automatlådan känner snarare av när Du trycker in en ny växel, och sen avgör den själv när den känner att det är bästa läget att växla. Det kan alltså bli en viss fördröjning. Vilket kan kännas lite töntigt när Du tex accelererar och precis vid vad Du anser vara rätt varvtal slår över till högre växeln...men motorn bara fortsätter att tjuta på samma gamla växel i någon sekund ytterligare, och sen går den över. Men min erfarenhet är att de automatiska lådorna bara blir bättre och bättre för varje år som går....
manuelt läge har man bara för att alla andra har det, ingen av som andra märkena behöver det heller. (bara en sån där grej som låter tuft i biltiningarna)

jag har det på min V70N T5, men jag har ningen aning om när jag sist andvände det... (dock är den kulisen snyggare!)
CarMan skrev:manuelt läge har man bara för att alla andra har det, ingen av som andra märkena behöver det heller. (bara en sån där grej som låter tuft i biltiningarna)

jag har det på min V70N T5, men jag har ningen aning om när jag sist andvände det... (dock är den kulisen snyggare!)
Ja, ett klockrent säljargument om inte annat. Tror det har hjälpt försäljningen av automatlådor en hel del senaste åren....som vanligt är ju folk tveksama i början till något "nytt". I det här läget har det varit perfekt för säljaren att kunna säga "ja, men med automaten så kan Du ju faktiskt välja själv, manuell när Du vill köra lite aktivare, eller automat när Du bara vill glida...så det är ju nget att fundera på!". Typ :-)
kan vara bra att använda då man drar tung släpkärra och hamnar i ogynnsam hastighet där lådan inte vet vilken växel den vill använda Då skonar detta lådan rätt bra i övrigt så använder jag den aldrig

//Goose
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]