Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bom1977
Hej jag hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig..jag har lyckas få min baklucka att vägra öppna sig..centrallåset funkar inte och nyckeln rör sig inte en millimeter i låset..alla nycklar testade.Eftersom att de är en sedan så kan jag inte krypa in och då undrar jag om de går att öppna inifrån med nån lång pinne eller nåt..?? Har lyckats pilla bort skyddshöljet så att jag ser låset men sen har jag ingen aning.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nackdelen med centrallås; alla lås utom i förardörren rostar ihop. :(
Gör ett försök att smörja upp det. Om det inte är panik kan du lägga ett par dagar och spruta i rostolja med jämna mellanrum. Kör nyckeln in och ut så löparna rör sig.
Annars får du försöka genom armstödet. På nån bil har jag gått in med hylsa och massa förlängare och helt enkelt skruvat loss låset från luckan. Om det var en 940 minns jag inte... Det är ju inte fel om du kan få titta på en annan bil och se hur det fungerar först.
av metalHJ
Tja, varför inte ta till en enkel men brutal lösning?

Borra upp låskolven och lirka, tillslit släpper låsningen! Då du ändå åker på att byta låset (Om du vill ha ett fungerande i framtiden vill säga) Minns när tändlåset havererade totalt på en gammal Saab jag hade, då borrade jag upp låskolven för att få rattlåset o släppa. Sedan tjuvkopplade jag och lät nästa ägare byta låskolven :mrgreen:
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]