Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HPN25
Jag har en S80 som jag har spolat automatlådan på och efter så uppträder den lite ryckigt, bl a då man lägger i driven.
Behöver man göra nåt med programvaran efteråt?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ja man måste nollställa adaptionen efter oljebyte, annars kan den bete sig underligt. Ta in den till närmsta volvomek med dator så fixar de det på ett par minuter.
Nu vet jag inte hur långt din bil rullat eller hur bränd den gamla oljan var, men byter man oljan för första gången när den rullat över 20000 mil kan det hända att packningar och tätningar som varit täta p.g.a. den gamla oljan nu kan börja läcka lite, vilket också kan ge sådana fenomen.
av carpe_nemo
andreas 80 skrev:Ja man måste nollställa adaptionen efter oljebyte, annars kan den bete sig underligt. Ta in den till närmsta volvomek med dator så fixar de det på ett par minuter.
Nu vet jag inte hur långt din bil rullat eller hur bränd den gamla oljan var, men byter man oljan för första gången när den rullat över 20000 mil kan det hända att packningar och tätningar som varit täta p.g.a. den gamla oljan nu kan börja läcka lite, vilket också kan ge sådana fenomen.

Hm, har själv funderat att byta olja efter 16000mil (s80 00:a 170hk), inte för att det e något fel på lådan utan för att det kanske e bra förebyggande? men vad kostar det att lämna in den på volvo för byta av olja samt packningar å nollning?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Spolning av låda och nollställning av adaption kostar runt 2000 har jag för mig. Minns inte exakt vad jag gav.
Några packningar i lådan byter man dock inte.

Att byta oljan regelbundet är inte fel. När väl lådan börjat krångla så är det för det mesta redan för sent att byta.

Vad jag menade i mitt förra inlägg är att när folk lämnar in sin bil och får oljan bytt på en bil som rullat väldigt långt så händer det ibland att folk tycker den växlar sämre än innan. Detta kan bero på fel som tidigare inte varit så märkbara nu kan bli tydligare när man fått ny och fin olja.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]