Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När man läser trådar här på forumet om rasade vinkelväxlar så påpekar många hur viktigt det är att mönsterdjupet inte skiljer för mycket mellan fram- och bakhjul. En del säger att de bästa däcken ska sitta fram, en del säger att de ska sitta bak. Enligt Volvos instruktionsbok ska de vara där bak.

Vad är det som gäller och varför? ?:-/
Bästa bak.

Vid hård inbromsning kan man få s k liftoff-effekt. Alltså bakvagnen lyfter och framvagnen niger. Väjer man då för ett hinder så kommer en praktfull sladd.
Samma sak, bromsa före kurvan och inte i, gas igenom så att bilen blir stabil.

Alltså bästa greppet bak.

Hoppas att förklaringen var någorlunda begriplig och enkel.
rent säkerhetsmässigt så ska alltid bästa grep vara bak, men det var ju inte det som efterfrågades
viskons konstruktion är sådan att den mår bäst av att framhjulen snurrar saktare än bakhjulen = bärta hjulen fram.
Det är också mycket viktigt at det är exakt samma fabrikat & modell på alla hjulen.
Säkerheten är väl för sjutton viktigare än en visco.

Det underbart med din mjuka framtoning Carman. Du skulle kunna konsulta i pedagogik. :wink:

Det är bara att hoppas man slipper möta någon kamikazepilot med bästa däcken fram.

För att slippa från problemet är det enklaste att skifta hjul mellan axlarna under säsongen.
Min fråga gäller enbart ur vinkelväxelns och viscons hållbarhets synpunkt, ej vad som är trafiksäkrast!

I Volvos instruktionsbok framhålls hur viktigt det är att de bästa däcken ska sitta bak för drivlinans hållbarhet. Givetvis ska det ju inte heller skilja för mycket i mönsterdjup mellan fram- och bakdäck utan man ska skifta så att slitaget blir så jämt som möjligt.

Vad jag fiskar efter är ju om Volvos instruktioner är direkt felaktiga och att Volvo därmed är skyldiga till många onödiga ras i drivlinan på bilar med visco.
Ursäkta, jag trodde inte trafiksäkerhet var ointressant.

Hoppas vi aldrig möts på vägen. :wink:

Bara detta visar att viscon är en skitkonstruktion. Glädjande att Volvo som anser sig vara säkerhetsmedvetna har övergett denna sopkonstruktion. Pinsamt.

Volvos instruktioner ang viscon är korrekta men dom är helt galna ur trafiksäkerhetssynpunkt.
chrisman686 skrev:Min fråga gäller enbart ur vinkelväxelns och viscons hållbarhets synpunkt, ej vad som är trafiksäkrast!

I Volvos instruktionsbok framhålls hur viktigt det är att de bästa däcken ska sitta bak för drivlinans hållbarhet. Givetvis ska det ju inte heller skilja för mycket i mönsterdjup mellan fram- och bakdäck utan man ska skifta så att slitaget blir så jämt som möjligt.

Vad jag fiskar efter är ju om Volvos instruktioner är direkt felaktiga och att Volvo därmed är skyldiga till många onödiga ras i drivlinan på bilar med visco.

Säkerhetsmässigt är det ju rätt att bästa ska sitta bak.

Rekomendationen för Visco 4-hjulsdrift är dock att dom mest slitna ska sitta bak.
Snacket om att mm skillnad på fram o bakdäck sabbar vinkelväxeln är rent BS.
Du kan ha 1,6 mm bak och 8 mm fram eller tvärtom utan att vinkelväxeln eller viscon
går sönder. Däremot kan du inte blanda däck fabrikat mellan fram o bak utan
däcken fram o bak ska vara identiska vad gäller fabrikat och dimensioner.
Psyko skrev: Snacket om att mm skillnad på fram o bakdäck sabbar vinkelväxeln är rent BS.
Du kan ha 1,6 mm bak och 8 mm fram eller tvärtom utan att vinkelväxeln eller viscon
Okej men hur kan det ha så stor betydelse mellan fabrikat om det inte har någon betydelse med skillnad i mönsterdjup.
Du kan mycket väl ha rätt. Men jag tycker det låter lite konstigt.
Tomas88 skrev:
Psyko skrev: Snacket om att mm skillnad på fram o bakdäck sabbar vinkelväxeln är rent BS.
Okej men hur kan det ha så stor betydelse mellan fabrikat om det inte har någon betydelse med skillnad i mönsterdjup.
Du kan mycket väl ha rätt. Men jag tycker det låter lite konstigt.
Det gör ingen skillnad om du har olika fabrikat, lika rullomkrets är ALLT. Däremot kan olika fabrikat ha olika rullomkrets på sina däck trots lika däckstorlek. Men har du bara koll på det så kanske skitkonstruktionen håller ihop för dig.
STOPP !
du får inte ha olka fabrikat !
olika gummi blndningar eller olika mönster gör att däckent "hasar" olika mycke på underlaget. så det har samma inverkan som om däcken är olika höga. + det som nämdes att olika fabrikat kan ha olika rullomkrets trots att dom har samma dimension.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]