Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Ny medlem här på forumet och har i dagarna skaffat en v70 2.4t -03 som jag tänkte försöka fixa till helljuset på. Ngn som har erfarenhet av xenonkonvertering av helljuset på v70 får gärna lr väldigt gärna komma med förslag och ideer hur det ska monteras etc.

Tack på förhand // André
Monteras på samma sätt som alla andra. Det flesta kit är bara plug and play, plus att du måste borra ett hål i plastlocket på baksidan så kablarna tar sig in nånstans. Köper du från nån av de svenska sidorna brukar det följa med instruktioner hur du monterar det. Ta bara redan på vilken lampa du har så du är säker på det.
Ej på en v70 men på en s60 (likadan strålkastare). Tycker du dock ska slå till på ett 50w kit om du nu ändå skall konvertera.

Precis som Roadkiller skriver måste du fördelaktigt borra hål i plastlocket, 25mm borr har jag för mig att jag använde, där kablarna går igenom. Men det är bara att mäta tätningen som följer med så vet du. Sen är resten plug 'n play! Plättlätt och bra blir det! :-)-)
Håller med Wych, lika bra att gå på 50W. Jag har det och det lyser riktigt fint, mycket nöjd. Det svåraste med installationen är egentligen att hitta nått ställe att placera ballastarna på för det är inte gott om plats direkt. Det säger kanske hur svårt det att att montera. :)
sewe skrev:
RoadKiller skrev:Håller med Wych, lika bra att gå på 50W. Jag har det och det lyser riktigt fint, mycket nöjd.
Blir det jättestor skillnad mot för 35W
Har inte haft 35W i helljuset på min så jag vet inte hur stor skillnad det är. Men för mig skillde det bara 400:- så det kändes som att det bara var dumt att inte köpa 50W.
Xotica skrev:Ngn av er som kan komma med förslag och kanske bilder hur ni dragit/monterat ballasterna ?
Så tacksam för era svar //André
Kolla på denna bilden: http://www1.garaget.org/archive/11/1092 ... 015850.jpg

Den övre är till halvljuset och den nedre till helljuset. Den övre kan sitta så där även om du har luftfilterburken kvar. Den nedre går säkert att fästa på luftfilterburken på nått bra sätt. Detta var vänster sida. På höger sida finns det ett bra mellanrum ovanför kylaren, under plåten som går tvärs bilen över lycktorna. Täck bara inte igen hålet där huvlåset sitter.
Tacksam för era svar så här långt och stort tack till Roadkiller för din bild där.. Jag har snackat med en lokal säljare av xenonljus här i stan som har xenonkonverterat helljuset, har xenon på halv så det är endast helljuset jag funderar på.. jo iaf.. Han berättade att det var väldigt trångt på ngn av sidorna, kommer inte ihåg vilken sida det var .. har ni tips även där hur man kan underlätta installationen .. dvs så att det går lättare att komma åt.

Tacksam för era svar //André
Det beror helt på hur osynlig du vill göra ballasterna.. Efter ett misslyckat försök med kardborrtejp så gjorde jag det väldigt enkelt för mig. Lindade in vardera ballast i en fryspåse och fixerade med vävtejp. Behövde inte ta bort nånting för att underlätta den EPA-installationen iaf! :lol:

-Vänstersidan, vilandes i underkant mot luftburken.
-Högersidan, mot motsvarande kåpa(den med kamremslappen på), tror det är någon skyddskåpa för ACn?
Båda har stora platta ytan av ballasten mot fronten sett. Skyddade mot väta o smuts och sitter fortarande som berget, går att kamoflera rätt bra så länge tejpen är svart :D
Alla sätt är bra utom de dåliga...

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]