Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoody
Hej kära forumsmedlämmar. Jag har en xc70-01 med ett dunkande ljud från höger bak. Trodde att det var kolsläpp på däcket så jag provat med ett annat däck men dunkande kvarstår. Har varit in på volvo men dom hade ingen aning. Vad kan det vara? Vore evigt tacksam om ni ville höra av er.

MVh Robin
Användarvisningsbild
av isak
HEJ
HUR LÅNGT HAR DEN RULLAT? HJULLAGER KAN VARA SVÅRA ATT LOKALISERA.
BEHÖVER INTE VARA STORT SÅR I EN KULA-BANA
ISAK
av Jwinkler
ja personligen skulle inte bara beställa nått lager utan att försöka konstatera felet mera nogrant..

hur menar du med dunkande? hög/låg fart? gupp,sväng?? förklara mera så kan man försöka hjälpa dig mer ingående..
av hoody
När man kommer upp till 40km/h så börjar det dunka extremt mycket från bakvagnen. Efter 50km/h avtar det lite och går över till ett mera drrrrrr ljud. över 90 börjar det dunk/vinande ljudet öka igen. Åker man över 110 så låder det förjävligt i bilen. Svänger man höger/vänster i den hastigheten så ändras ljudet olika. Det tror jag beror på hjullagren och inte har ngt med dunket att göra. Däcken glappar inte när man hissar upp och känner. Har provat med två nya däck bak men ingen skillnad. jag har bett frugan köra i 40km/h och själv krypigt bak i bagageutrymmet för att lokalisera dunket men det är svårt när det dunkar i hela bilen. Trodde fram till igår att det var höger bak men nu tror jag vänster haha. Blir inte klok! har du någon ide jwinkler?

MVH Robin
av Jwinkler
om du lyfter upp rumpan på bilen, sen snurrar du fart på bakdäcket och samtidigt håller i fjädern och kringående detaljer, känn om de vibrerar, brukar kännas omgående om de är lager då..men låter konstigt att de både viner och dunkar i olika hastigheter :S inget typiskt fel direkt..har du möjlighet till billyft?
av hoody
En kompis körde och jag tömde skuffen på mattor dylikt. Har lyckas lokalisera dunker till/runt bakaxeln. även om man lyfter bakdelen på bilen så uppstår ju inte dunket vid handrullning. Vi ska palla upp bilen i helgen på 4 bockar och köra medans en kille ligger under och lyssnar. Troligtvis ngn stödlager vid bakaxelanslutningen eller ngt knutkors. Riktigt irriterande haha men det löser sig. Letar efter skisser på hur bakvagnen ser ut. Det kommer bli ett sant nöje:-(. Har du/ni ngn ide om vad det kan vara så får ni gärna höra av er.

Trevlig helg på er alla.

MVH Robin
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]