Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej!

Okej, detta är säkert tjatigt att skapa en ny tråd ang handbroms på 850.
Men, jag blir aldrig inte riktigt klok...

1. När jag drar handbromsen vid körning så smäller det ofta (inte alltid) till.
Så är det även nu efter att jag bytt backarna (inkl montagesats) och rengjort och
smörjt upp med fett överallt där man ska (även anliggningsytorna på sköldarna).
Även vid stillastående när jag ska dra åt så kan det (inte alltid) kärva, följt av
en smäll. När jag kör och drar åt, så hinner det väl inte riktigt kärva utan smäller
till direkt antar jag.
Det kan ju vara någon pyttelitet som orsakar denna kärvning, men var är
troligast? Skölden (som jag dock putsat "blank" och smörjt in med fett)?
Eller någon mekanism som vanligt strular?

2. Handbromsen tar f ö vääldigt dåligt (även efter bytet av backarna etc).
Har gjort rent och avfettat (t-röd) enligt konstens regler. Har f ö följt de tips jag
funnit här i forumet, men ändå så funkar det dåligt. Samt (efter att ha spänt
backarna) och lossat 5 "hack" (eg 5 på vb och 7 på hb, så att det blev lika motstånd)
så snurrar hjulen bra, men det skrapar ganska mycket. Så att lossa mindre än 5 hack
känns ju inte så lockande, även om det kanske är en lösning för att öka bromskraften!?
Är det vanligt med ovalitet inuti bromsskivorna? Bara att byta dem också isf? Känns lite
dumt isf eftersom de bara är ett par år gamla.

3. Sen har jag läst i tidigare trådar om något som kallas excenter... vad sjutton
är det för något? Kan inte finna något som passar in på vad jag ser som excentriskt.

4. Har även läst om att man kan svetsa någonstans, exakt var då och varför?

Mvh.
Senast redigerad av 4 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
av Okalettos
Nu har jag justerat igen (och igen ;)). Denna gången tog jag loss alla skivbromsklotsar
för att inte luras av ev motstånd vid justering av handbromsklotsarna. Och faktiskt,
nu klarar handbromsen en riktigt brant backe, både uppför och nedför. Men jag
skulle dock inte våga parkera bilen i en sån backe utan växel i (ska man väl aldrig iofs),
för när man kliver in och ur bilen så gnetar handbromsbackarna litegrann. Kanske är
bra iofs, för då påminns man ju om att lägga i en växel innan man lämnar bilen!?

Men jag begriper inte, en riktig handbroms ska väl låsa hjulen om man kör på
en grusväg som inte är alltför nedkörd? Det gör den inte... :???: . Hur ska man
åstadkomma det?

Och, hur viktigt är det att man har båda bakhjulen upphissade när man justerar??
Räcker det inte med en sida åt gången, och att man litar på känslan att båda sidor
får samma rotationsmotstånd?
Användarvisningsbild
av CarMan
1. det ska smälla, konstruktionen är sådan.
2. vajer måste löpa lätt, den del som skjuter isär backarna från varan, kalar jag för exenter. denna del måste löpa lätt i vajern & att den måste löpa lätt i mot sig själv, den är ju 2-delad samt att vajern måste löpa lätt inut i denna.

(som du kan läs i tråden om piratdelar så förekomer det att pirat vajrar inte löper lätt inne i exentern & även att pirat brmsbackar inte orkar stanna bilen normalt.

så om allt löper som det ska så får du köpa orginal backar så ska du se att det funkar (samma tipps som du redan fått alltså, man jag har inte såt kläm på om du kollat detta eller ej)
av Okalettos
Till de fyra senaste bilarna har jag alltid köpt bromsdelar från Biltema, även handbromsdelar.
Min nuvarande 855GLT-97 är den första bilen där jag stött på problem med just handbromsen.
Har svårt att tänka mig det, men har Biltema olika beläggmaterial för olika bilmodeller
inom samma märke, exv Volvo? Har ju inte haft problem till varken 745-91 eller 245-84 :!:.
Och inte till BMW5serien-93 eller Audi100-90 heller... Eller är det så enkelt, att konstruktionen
på 850 är rätt dålig (läs känslig) :?:

Men men, det får vara vad det vill med den saken egentligen... Viktigare är väl vad som är
att räkna som godkänd handbromskraft på en 850 då? Ska jag vara nöjd som det är nu, att
den klarar den brantaste backen vi har här omkring? Och vad krävs hos bilprovningen :?:

PS. När jag bytte handbromsbackar nu, så såg jag på de gamla (Volvo original) att belägget
släppt från metallen :???:. Inte konstigt om de inte funkade bra alls ;). Så att köpa original
handbromsbelägg för dubbla priset (?) känns rätt sjaskigt faktiskt. DS.
av *pettson*
Okalettos skrev:Till de fyra senaste bilarna har jag alltid köpt bromsdelar från Biltema, även handbromsdelar.
Min nuvarande 855GLT-97 är den första bilen där jag stött på problem med just handbromsen.
Har svårt att tänka mig det, men har Biltema olika beläggmaterial för olika bilmodeller
inom samma märke, exv Volvo? Har ju inte haft problem till varken 745-91 eller 245-84 :!:.
Och inte till BMW5serien-93 eller Audi100-90 heller... Eller är det så enkelt, att konstruktionen
på 850 är rätt dålig (läs känslig) :?:

Men men, det får vara vad det vill med den saken egentligen... Viktigare är väl vad som är
att räkna som godkänd handbromskraft på en 850 då? Ska jag vara nöjd som det är nu, att
den klarar den brantaste backen vi har här omkring? Och vad krävs hos bilprovningen :?:

PS. När jag bytte handbromsbackar nu, så såg jag på de gamla (Volvo original) att belägget
släppt från metallen :???:. Inte konstigt om de inte funkade bra alls ;). Så att köpa original
handbromsbelägg för dubbla priset (?) känns rätt sjaskigt faktiskt. DS.
släppte du på justeringen inne i bilen först? gjorde som jag beskrivit 20ggr snart på forumet för att justera backarna och sen sett till att efterjustera spaken till sist så den låser mellan 5-8 hack? garanterar att du inte måste ha orginaldoningar...
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Bytte allt i bromsväg där bak tidigare i somras till blandat Biltema & Mekonomen, funkar perfekt, inga problem att parkera i branta backar, jämn färdbroms (1,7+1,8 enligt SBP).
av Okalettos
Jajamän, justeringen inne vid spaken är helt slak tills jag är
helt färdig vid hjulen :!:.

Angående "pirat"/original... Har aldrig haft problem med Biltemas
bromsdelar (turgubbe?) och därför vägrar jag köpa dyrt hos Bilia.

Men min fråga är alltså egentligen (nu när handbromsen tar hyfsat), vad
räknas som okej bromskraft? Jag har ingen utrustning som bilprovningen
och kan därför inte mäta kraften i siffror. Ska inte en bra handbroms
mer eller mindre låsa hjulen om man kör på grusväg??
På tjejens 745-91 så nyper handbromsen (Biltema) rejält, precis som jag
förväntar mig :-)-). Men icke på min 855. Hur bra funkar det på era
bilar??

Samt, hur viktigt kan det vara att båda bakhjulen är upphissade när man justerar?
(Obs! För att slippa irriterade svarsinlägg så är det så i mitt fall att jag har
haft hela bakvagnen upphissad vid justering ;-//. Men det skulle förenkla
om man kunde ta en sida i taget :!:. DS.
av *pettson*
Okalettos skrev:Jajamän, justeringen inne vid spaken är helt slak tills jag är
helt färdig vid hjulen :!:.

Angående "pirat"/original... Har aldrig haft problem med Biltemas
bromsdelar (turgubbe?) och därför vägrar jag köpa dyrt hos Bilia.

Men min fråga är alltså egentligen (nu när handbromsen tar hyfsat), vad
räknas som okej bromskraft? Jag har ingen utrustning som bilprovningen
och kan därför inte mäta kraften i siffror. Ska inte en bra handbroms
mer eller mindre låsa hjulen om man kör på grusväg??
På tjejens 745-91 så nyper handbromsen (Biltema) rejält, precis som jag
förväntar mig :-)-). Men icke på min 855. Hur bra funkar det på era
bilar??

Samt, hur viktigt kan det vara att båda bakhjulen är upphissade när man justerar?
(Obs! För att slippa irriterade svarsinlägg så är det så i mitt fall att jag har
haft hela bakvagnen upphissad vid justering ;-//. Men det skulle förenkla
om man kunde ta en sida i taget :!:. DS.
den ska ta så du kan låsa på grus utan problem. Det är exakt samma konstruktion som på 740:n.
Du kan lyfta en sida i taget för att förenkla det..

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.

om V50 och C30 har samma backspegelkåpor s&a[…]

DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &[…]

Volvo on call

DU lär garanterat behöva programmera. &A[…]