- tor 06 nov 2008, 21:21
Hej!
Okej, detta är säkert tjatigt att skapa en ny tråd ang handbroms på 850.
Men, jag blir aldrig inte riktigt klok...
1. När jag drar handbromsen vid körning så smäller det ofta (inte alltid) till.
Så är det även nu efter att jag bytt backarna (inkl montagesats) och rengjort och
smörjt upp med fett överallt där man ska (även anliggningsytorna på sköldarna).
Även vid stillastående när jag ska dra åt så kan det (inte alltid) kärva, följt av
en smäll. När jag kör och drar åt, så hinner det väl inte riktigt kärva utan smäller
till direkt antar jag.
Det kan ju vara någon pyttelitet som orsakar denna kärvning, men var är
troligast? Skölden (som jag dock putsat "blank" och smörjt in med fett)?
Eller någon mekanism som vanligt strular?
2. Handbromsen tar f ö vääldigt dåligt (även efter bytet av backarna etc).
Har gjort rent och avfettat (t-röd) enligt konstens regler. Har f ö följt de tips jag
funnit här i forumet, men ändå så funkar det dåligt. Samt (efter att ha spänt
backarna) och lossat 5 "hack" (eg 5 på vb och 7 på hb, så att det blev lika motstånd)
så snurrar hjulen bra, men det skrapar ganska mycket. Så att lossa mindre än 5 hack
känns ju inte så lockande, även om det kanske är en lösning för att öka bromskraften!?
Är det vanligt med ovalitet inuti bromsskivorna? Bara att byta dem också isf? Känns lite
dumt isf eftersom de bara är ett par år gamla.
3. Sen har jag läst i tidigare trådar om något som kallas excenter... vad sjutton
är det för något? Kan inte finna något som passar in på vad jag ser som excentriskt.
4. Har även läst om att man kan svetsa någonstans, exakt var då och varför?
Mvh.
Okej, detta är säkert tjatigt att skapa en ny tråd ang handbroms på 850.
Men, jag blir aldrig inte riktigt klok...
1. När jag drar handbromsen vid körning så smäller det ofta (inte alltid) till.
Så är det även nu efter att jag bytt backarna (inkl montagesats) och rengjort och
smörjt upp med fett överallt där man ska (även anliggningsytorna på sköldarna).
Även vid stillastående när jag ska dra åt så kan det (inte alltid) kärva, följt av
en smäll. När jag kör och drar åt, så hinner det väl inte riktigt kärva utan smäller
till direkt antar jag.
Det kan ju vara någon pyttelitet som orsakar denna kärvning, men var är
troligast? Skölden (som jag dock putsat "blank" och smörjt in med fett)?
Eller någon mekanism som vanligt strular?
2. Handbromsen tar f ö vääldigt dåligt (även efter bytet av backarna etc).
Har gjort rent och avfettat (t-röd) enligt konstens regler. Har f ö följt de tips jag
funnit här i forumet, men ändå så funkar det dåligt. Samt (efter att ha spänt
backarna) och lossat 5 "hack" (eg 5 på vb och 7 på hb, så att det blev lika motstånd)
så snurrar hjulen bra, men det skrapar ganska mycket. Så att lossa mindre än 5 hack
känns ju inte så lockande, även om det kanske är en lösning för att öka bromskraften!?
Är det vanligt med ovalitet inuti bromsskivorna? Bara att byta dem också isf? Känns lite
dumt isf eftersom de bara är ett par år gamla.
3. Sen har jag läst i tidigare trådar om något som kallas excenter... vad sjutton
är det för något? Kan inte finna något som passar in på vad jag ser som excentriskt.
4. Har även läst om att man kan svetsa någonstans, exakt var då och varför?
Mvh.
Senast redigerad av 4 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
V50 1.8F MY08 Summum