Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zooom
Idag när jag skulle sätta på vinterdäck så lyckades jag förstöra nyckeln till låsbulten efter att jag hade bytt två av däcken. Jag hade bytt de två på höger sida och de två på vänster sida är kvar.
Sommardäcken har dimensionen 18" 235/60 och vinterdäcken har 17" 235/65, jag har lagt dem på varandra och den högre profilen på vinterdäcken gör att hjulen får nästan samma ytterdiameter.

Nu till min fråga: Vågar jag köra med den här kombinationen eller kommer transmissionen att gå sönder ? Kan jag köra till verkstaden, kan jag ta en tur på 10 mil imorgon, vågar jag köra med den tills jag har fått tid i verkstaden eller skall jag bara ställa bilen tills jag har fått på fyra likadana däck ?

Vi kan bortse från att det är olagligt för det vet jag, men kan något gå sönder ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Transmitionen tar ingen skada, men det finns ju andra risker.

du har ju betydlikt större risk att få skadd m.m.
har du maximal utur så märker bile att hjulen konstat snurrar olika fort, o då sätts felkod, samt att antisladd o ABS stängs av.
men inget går sönder!
av perhall
Tror absolut inte att det är någon fara, jag körde 60 mil med två sommar- och två vinterdäck med olika tum och bilen gick rätt stabilt så jag glömde nästan bort det efter ett tag...

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]