Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kulborg
Hej,Undrar om någon vet vad som orsakade vit rök som kom underifrån?Hade kört ca:700m och när jag stängt av bilen så hörde jag ett tickande ljud som kom ifrån höger sida under bilen,ungefär mitt i mellan dörrarna.Efter det så kom det vit rök underifrån.Tänkte inte så mycket på det men startade bilen och körde hem igen efter att jag stängt av bilen så gick jag runt för att lyssna och se om det skulle hända igen.Det tickande ljudet var där så jag öppnade motorhuven och fläkten eller kanske något annat(kan tyvärr inte så mycket om bilar-:( kanske nån dieselbrännare?hördes.efter att det blivit tyst kom det vit rök igen?och jag tyckte det luktade diesel.Skulle någon kunna ge mig ett possitivt svar,vad det kan vara eller om det är farligt att köra bilen.
mvh Andreas :(
Användarvisningsbild
av A80TD
Ja, det låter som dieselvärmaren. Den har en egen bränslepump och det är den som tickar. Det brukar ryka lite när den tänder eller slocknar. Själva värmaren sitter framför vänster framhjul mellan innerskärm och stötfångaren.
av kulborg
A80TD skrev:Ja, det låter som dieselvärmaren. Den har en egen bränslepump och det är den som tickar. Det brukar ryka lite när den tänder eller slocknar. Själva värmaren sitter framför vänster framhjul mellan innerskärm och stötfångaren.
Så det är normalt?eller för att bilen inte hann bli varm?
Användarvisningsbild
av A80TD
kulborg skrev:
A80TD skrev:Ja, det låter som dieselvärmaren. Den har en egen bränslepump och det är den som tickar. Det brukar ryka lite när den tänder eller slocknar. Själva värmaren sitter framför vänster framhjul mellan innerskärm och stötfångaren.
Så det är normalt?eller för att bilen inte hann bli varm?
Om du bara kör en liten bit och stänger av motorn så hinner värmaren bara precis komma igång. Jag gissar att den kan ryka lite mer om den inte har fått upp tempen. Jag tycker det varierar från gång till gång på min bil. Sedan kanske vinden ibland för bort röken och lukten så att man inte hinner märka nåt.
Kolla igen om du kört lite längre. Det måste vara kallare än +7° för att den ska autostarta. Sedan stannar den förstås när motorn har kommit upp i normaltemp.
av tolu78
Har själv en V70 2.4 Diesel 2008 års modell (nya modellen). Första morgonen det var kallt nu i höstas/vintras började det komma massa vit rök från bilen. Trodde bilen skulle brinna upp så jag tvärstannade, slog på varningsblinkers, stänge av motorn och gick ut. Ringde upp Volvo-verkstan och de sa att det beror på dieselvärmaren och att bilen är "ny". I början kan det bli mer rökutveckling som avtar ju äldre bilen blir. Eftersom luftkonditioneringen tar värmen från värmaren så kan det i början lukta diesel i kupén, men det blir mindre för var gång. På nya modellen sitter värmaren vid höger hjulhus och läser man manualen nämns det också att det kan komma rök när värmaren är igång.

/ Tobias
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw