Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
I jakten på felsökningen om mina vibrationer i bilen och ratten (som är till och från hela tiden) så har jag börjat fundera på hurvida om fjädringen kan orsaka mycket vibrationer?
Vilka komponenter är det exakt som ingår i fjädringen/hjulupphäningen som tar upp vibrationer?
Satt bak i bilen när farsan körde mig å sambon till en teater och fick verkligen känna hur sum fjädringen är på min bil. Det är inte direkt några mjuka rörerelser när bilen kör över småhål etc. Tycker nästan det smäller å säger DUNK.
Farsan håller verkligen med om att fjädringen inte är speciellt mjuk av sig.

Stötdämpare och fjädrar "verkar" vara OK om man gör testet med att gunga bilen samt trycka ner varje hörn. Kan fjädrarna/dämparna ändå vara kassa? Bilprovningen har INTE påpekat något om att dessa skulle vara slitna?

Ännu en gång är det en Volvo V70 -98 det handlar om =)

Tack på förhand.
av Andy1983
Tack gode gud, äntligen en med samma problem som mig. Min vibrerar höger bak och känns inte heller som en mjuk skön volvo ska göras. Tyvärr verkar ingen vilja hjälpa oss särskilt mycket. Har du kommit på något nytt?

MVH //André
av *pettson*
Andy1983 skrev:Tack gode gud, äntligen en med samma problem som mig. Min vibrerar höger bak och känns inte heller som en mjuk skön volvo ska göras. Tyvärr verkar ingen vilja hjälpa oss särskilt mycket. Har du kommit på något nytt?

MVH //André
Nu vet jag ju inte hur du menar med att ingen vill hjälpa er särskilt mycket? Har du konsulterat verkstad menar du och inte fått nåt svar?

Du har naturligtvis kontrollerat hjulets rundhet och balans? Även bytt till nån annan hjuluppsättning för att använda som referens. Kontrollerat slitagebilden på bakvagnen (via dina däck) så att inte bakvagnen står snett på nåt sätt. Kontrollerat länkarmsinsfästningar så kullederna inte är slitna? Du har demonterat dämparna för att kontrollera att dom inte har inre glapp? Du har kontrollerat att övre stötdämparfästena inte är dåliga inne i bilen?
INGEN av dessa punkter brukar Svensk Inkonsekvenskontroll orka slå ned på.
Att ha rullat igenom bilprovningen är som ett dåligt skämt när det gäller att hänvisa till ur felsöknings synpunkt.
av PDK
timebandit skrev:I jakten på felsökningen om mina vibrationer i bilen och ratten (som är till och från hela tiden) så har jag börjat fundera på hurvida om fjädringen kan orsaka mycket vibrationer?
Vilka komponenter är det exakt som ingår i fjädringen/hjulupphäningen som tar upp vibrationer?
Satt bak i bilen när farsan körde mig å sambon till en teater och fick verkligen känna hur sum fjädringen är på min bil. Det är inte direkt några mjuka rörerelser när bilen kör över småhål etc. Tycker nästan det smäller å säger DUNK.
Farsan håller verkligen med om att fjädringen inte är speciellt mjuk av sig.

Stötdämpare och fjädrar "verkar" vara OK om man gör testet med att gunga bilen samt trycka ner varje hörn. Kan fjädrarna/dämparna ändå vara kassa? Bilprovningen har INTE påpekat något om att dessa skulle vara slitna?

Ännu en gång är det en Volvo V70 -98 det handlar om =)

Tack på förhand.
Jag hade genomkassa övre stötdämparfästen bak... Dock då på en 850.

Då upplevde jag det du precis beskrev där.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]