Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ville3000
Hej

jag har en B230e motor från grunden som jag har trimmat lite grann
Sitter en vass kam. dubbla ventilfjädrar renoverad topp och portad och planad och så är ju hela motorn med nya lager och packningar och sånt men nu till frågan

1. hur funkar bränsle mängden på dom här motorerna äre bara att slänga på grejorna så sköter de sig själv eller lär jag byta nå spridare och sånt. bränsle pumpen ?

2.eller skulle ni slänga på förgasare iställe ? eller kanske ett insprutningsystem
men helst så vill jag ta mekaniska blir billigast så

Mvh Niklas
av Rådlös
Om motorn heter B 230 E så är det ju redan insprutning på den. Eller?
Att sätta på en förgasare är ju ett fruktansvärt "nerköp".

På något av dessa Volvoforum var det för något år sedan en kunnig och vederhäftig debattör, vars namn jag har glömt just nu, som beskrev det så här: En bra förgasare kan reglera inom i bästa fall 4 olika områden, körförhållanden.
Ett omodernt insprutningssystem som t.ex. K-jet, kan reglera inom storleksordningen 1500 områden. Det efterföljande systemet LH 2.4, som satt i 240-serien och även dom andra modellerna på slutet, kan reglera i flera tiotusen områden.

Du kan ju läsa lite mer om dagens system här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html

Vad det gäller dom övriga frågorna du har, så måste ju den som har sålt trimmningsdelarna till dig kunna svara på om det räcker med det du har eller om du måste komplettera med något, spridare t.ex.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är mängdmätaren som bestämmer bränslemängden, spridarna är bara "duschmunstycken". Om du behöver öka mängden finns det några alternativ, mängdmätare från en turbo eller annan större motor är nog enklast. Det har använts MM till 6 cyl motorer med två utgångar pluggade. Men om du verkligen behöver öka kan jag inte svara på...
Användarvisningsbild
av bensinskalle
FInns en hög med knep på hur man ställer på soppan ( vilket är de man måste göra för att kompensera de ökade luftflödet )

1. Jag vet inte hur, men ja ska inom en snar framtid få veta hur man "schimsar" soppapumpen så den pressar på mer ( ska tydligen gå att göra )

2. De ska gå att öka bränsleflödet på "spruthuvudet", de är heller inget ja har fått någon närmare information om men somsagt snart ska ja göra detta och då hoppas ja att de löser sig ;)

3. Man kan koppla gaswiren till luftmängdmätaren, eller i princip ersätta det spjället och driva det med en lämpligt inkopplad och utväxlad gaswire som. Vet ej om de går att "ersätta" spjället, (om de går så borde man ju nästan få lite + där då den bara gör lite motstånd för luften), men när man kopplar in wiren så blir de en jävla respons och soppan skjuter på direkt när man stämplar pedalen :D

Har själv en b230E som står i garaget, med 398 topp, som ska stressas upp :D

EDIT: råka se att tråden är liiiite gammal nu ^^
av Amarace
bensinskalle skrev:FInns en hög med knep på hur man ställer på soppan ( vilket är de man måste göra för att kompensera de ökade luftflödet )

1. Jag vet inte hur, men ja ska inom en snar framtid få veta hur man "schimsar" soppapumpen så den pressar på mer ( ska tydligen gå att göra )

2. De ska gå att öka bränsleflödet på "spruthuvudet", de är heller inget ja har fått någon närmare information om men somsagt snart ska ja göra detta och då hoppas ja att de löser sig ;)

3. Man kan koppla gaswiren till luftmängdmätaren, eller i princip ersätta det spjället och driva det med en lämpligt inkopplad och utväxlad gaswire som. Vet ej om de går att "ersätta" spjället, (om de går så borde man ju nästan få lite + där då den bara gör lite motstånd för luften), men när man kopplar in wiren så blir de en jävla respons och soppan skjuter på direkt när man stämplar pedalen :D

Har själv en b230E som står i garaget, med 398 topp, som ska stressas upp :D

EDIT: råka se att tråden är liiiite gammal nu ^^

1. Det där har du fått om bakfoten, pumpen är det den är och kan inte manipuleras.

2. Där kan man schimsa för att ändra trycket, men är inte så bra. Brukar leda till kraftigt ökad bränsleförbrukning. Man kan gnista kolven i mängdmätaren, men det kostar.

3. Det där förstår jag inte hur du ska ordna. Man har ett spjäll som reglerar luften, när det sker så får man ju vakum vilket gör att lutmängdmätaren reagerar beroende på hur mycket vakum som uppstår, det är en skiva i luftmängdmätaren som sköter det, den i sin tur sitter på en arm som påverkar kolven i bränslemängdmätaren. Att försöka påverka den mekaniskt lär inte fungera så bra.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]