Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej!

Har en 850 glt aut som rullat 22000 mil,för en tid sedan har den blivit helt kraftlös vid gaspådrag och i långa backar,bilen går som vanligt på tomgång och vanlig stadskörning men vid tex vid fullt gaspågrad så får den ingen kraft alls.

någon som har haft något liknade problem eller vet vad som kan vara felet.
av *pettson*
psykodad skrev:hej!

Har en 850 glt aut som rullat 22000 mil,för en tid sedan har den blivit helt kraftlös vid gaspådrag och i långa backar,bilen går som vanligt på tomgång och vanlig stadskörning men vid tex vid fullt gaspågrad så får den ingen kraft alls.

Jadu först antar jag vi måste reda ut om växellådan växlar ned eller står på för hög växel under axelleration. Menar så vi vet om vi ska klandra motorn eller lådan? Växlar lådan som den ska? Kickar den som den ska? Reagerar den i lägena som den ska?
Hej

Jag är ny här men jag har haft samma symtom på min 855 GLT -97 med manuell låda.
Bilen har gått 24000 mil.

Det började med att bilen blev markant kraftlös när man kör i backar samt att accelarationen
var dålig. Har haft bilen länge så det har nog sakta blivigt så här.

Jag använde Vol-FCR för att läsa ut felkoder. Inga lampor lös om eventuella fel.
Det fanns först ett fel EFI-232 Long term fuel trim idling
Detta fel resettade jag men bilen gick fortfarande dåligt.

Efter någon dag kollad jag igen och då fanns ytterligare 2 fel:
EFI-448 Pulsed secondary air injection system pump flow fault
EFI-442 Pulsed secondary air injection system flow fault

Kontroll av luftpump via jordning av relät visade att relä,luftpump och vakumventil
var OK. Vakumventilen skruvades bort och vakum skapades i den lilla vakumslangen.
När pumpen gick så blåste det luft genom den och när vakumet bröts så stängde ventilen.

Här upptäckte jag även att vakumslangen i främre delen av insugniungsröret var kass.
Stort hål i den. Ny inköptes och byttes.

Felkoderna togs bort igen.

Efter en testkörning någon dag senare fanns det en ny felkod.
EFI-443 Three-way catalytic converter(TWC) efficiency

Nu tyckte jag att det pekade på katalysatorn.
Den byttes och efter det så kändes det som att bilen fick 100 HK till!!

Nu fungerar den utmärkt. Inga mer felkoder.
psykodad skrev:hej!

Min svärfars V70 Diesel -00 blev helt plötsligt fruktansvärt slö vid tex omkörning och gaspådrag, märktes tydligast vi högre farter (motorvägskörning) att kraften var borta. Bilen lämnades till Volvo och Luftmassemätaren byttes, sedan var den som ny igen !

//Matthew

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]