Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elanen
Från vilket år blev Volvo 850 ett bra köp. Och vilken typ av automatlåda (land) är bäst. Kanske sitter samma i alla. Är det fyrstegs automat på alla, eller skiljer det nåt på årsmodeller i växlingar. Har tänkt att byta från 940 till 850. Rätt trött på 940 på vintern och den tråkiga växellådan på min 91:a.
Sen är framvagnarna alltid konstiga på Volvo överlag. Vibrationer och bil som drar till höger. Ingen lyckas på alla modeller från 360, 240 och nu 940.
McPearson måste vara den sämsta framvagn som tillverkas. Hoppas att den är bättre i 850. Eller är det samma gamla problem där.
MVH Gunnar J.
av *pettson*
elanen skrev:Från vilket år blev Volvo 850 ett bra köp. Och vilken typ av automatlåda (land) är bäst. Kanske sitter samma i alla. Är det fyrstegs automat på alla, eller skiljer det nåt på årsmodeller i växlingar. Har tänkt att byta från 940 till 850. Rätt trött på 940 på vintern och den tråkiga växellådan på min 91:a.
Sen är framvagnarna alltid konstiga på Volvo överlag. Vibrationer och bil som drar till höger. Ingen lyckas på alla modeller från 360, 240 och nu 940.
McPearson måste vara den sämsta framvagn som tillverkas. Hoppas att den är bättre i 850. Eller är det samma gamla problem där.
MVH Gunnar J.
alla 850 är bra köp om man är nogrann vid inköpet och är lite kritisk som man BÖR vara vid alla inköp.
AW 50-42LE är den enda automatlådan. OM du söker automat så ska du ha bevis för bilens historia. Automatlådans filter sitter mitt inne i växellådan och är inte bytbart på kort tid precis. Därför ska lådan vara skött. Tyvärr ingår INTE oljebyte och service på 850s växellådor på andra premisser än att man själv sagt till eller om det varit nån kontraktsbil som gått med släp. Alternativt att det är en gammal taxi/polisbil. Lådorna håller runt 17-20k mil om man inte sköter dom. Sköter man dom klarar man sej säkert uppåt 40k mil.
McPearson är en TYP av framvagn. 850 har samma typ men den är inte direkt nedärvd ifrån 940. Ingen normal 850 drar åt höger. Ingen normal 850 vibrerar heller i framvagnen. INGEN normal McPearson framvagn har det heller inbyggt att den ska eller kan vilja svänga självt åt sidan. Jag kan inte säga vad din problem beror på men det nånting som inte varit korrekt iallafall. Ingen av familjens gamla 360 eller 240 eller nån jag känner har nånsin haft en bil som beter sej som du säger.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]