Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sako
#214530
Det började med att motorlampan tändes vid start, körde ett tag med bilen o hörde med lite folk
o prova med att byta lambdan sas det. Bytte främre lambdan o tog bort batteri polen under tiden o
sen så lyste inte motorlampan på 14dar. När lampan tändes igen så lämnade jag in den för felsökning
o dom hittade små spricker i grenröret( bra gjort att hitta detta), monterade bort grenröret o svetsade
dom små sprickorna. 6 dagar senare tänds lampan igen vid start av motorn :?:
Där står jag nu o får väl lova att lämna in bilen igen om det inte är nån som har en bra ide.

mvh sako
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#214553
Är det du själv som har svetsat?

Kanske lika att lämna in på felsökning igen =dyrt :roll:

/Kalle

ECM-210F Främre lambdasond
av sako
#214557
Det är jag själv som svetsat så det är garanterat bra svetsat 8) tillägg är att bilen
gått 21000 mil och har 140hk och är en 01.

mvh sako
av sako
#229172
Har haft inne bilen 3ggr men dom hittar inga fel???möjligtvis boxen
som strular el den nya lambdasonden, boxen har dom ingen att kolla
med i felsöknings syfte o köpa en på vinst o förlust..nä.

mvh sako
av fbo
#230202
V70 01, B5244S (140 Hk), M56

Hej

Har samma problem...
Började med en annan felkod (ECM-2110, Främre lambdasond, värmning. För låg signal).
Bytte främre sond (det var ett h-vete att få ur den gamla) och fick sedan ECM-210F.
Koden kommer efter ett par veckor så den sitter inte hela tiden.
Jag nollställer envist och hoppas att det ska ordna sig...

Har dock fuskat lite och satt i en annan sond (från V8) som jag fick och som enligt säkra källor ska vara samma.
Detta är min livlina... jag får väl byta igen om jag inte kommer på något nytt snart.

Lite information om felkoden (ECM 210F, Främre lambdasond, Felaktig Signal, B5244S)):
(Detta är vad verkstäderna kan läsa sig till)

Villkor:
Om styrenhet motor (ECM) registrerar att lambdavärdet avviker för mycket från sitt målvärde sätts felkoden.
Felkoden är diagnosticerbar om följande villkor är uppfyllda:

* Motortemeratur över 70 grader (Varm motor)
* Lamda-reglering aktiv.
* Normal landsvägsskörning
* Motorvarvtal mellan 1700-2500 rpm.

Ersättningsvärde
* Lambdaregleringen stängs av

Felorsak:
*Skadad främre lambdasond

Felsymptom
*Miljölampa tänd

Kommentarer:

Kortfattat går lambdasondsdiagnosen som hänger ihop med felkod 210F ut på att kontrollera om lambdavärdet avviker från sitt styrvärde.
Om det avviker så försöker styrsystemet adaptera för att klara variation bland komponenterna.
När adaptionen blir för stor sätter styrsystemet felkod 210F och slutar reglera.

Vid utläsning får jag dessa värden (Freezeframes sparade vid feltillfället):
Linear A/F compensation 0,26 -
Oxygen sensor front signal (Lambda) 0,26 ***
Engine speed, average 1 (for Rotating Buffer) 1 652,95 rpm
Vehicle speed signal 33,00 km/h

Detta innebär att det har varit lambda 0,26 vid feltillfället och att adaptionen i ett försök att kompensera har nått sin gräns (som verkar vara 25%).

Något är väldigt fel!!!

Normalt sett ligger lambda på 1,00 vid utläsning (perfekt!) vilket innebär att det händer något speciellt med luften när felkoden sätts.

Mvh
av sako
#231511
Om jag fattat rätt så sätts din lampa när du kör, min tänder sig
endast när jag startar aldrig under färd el efter jag startat.
Jag har ett annat fenomen som kanske kan göra att lampan tänds, det är att
bilen är seg att starta !batteriet dåligt el generatorn har kollat o den laddar
bara 13.8 volt så det är nog generatorn.

mvh sako

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]