Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av smygaren
Hej på er!

Jag bytte till nya torkararmar på min V70N 04:a och satt på de som sitter på 05 o frammåt med flatblade.
Jag har nu kört ca 1400mil med dom och det ena är nu helt slut.
Bilen står alltid inne och de är inte mycket använda (de har inte heller frusit fast någongång).
Båda 2 bladen kostar nya på volvo 526kr.

Har någon annan samma erfarenhet och kanske tipps på andra flatblade (och var de i så fall finns) som är bättre än Volvos orginal och till bättre pris???

Tacksam för svar!

Smygaren
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Var inne på en mack och kollade torkarblad...talade samtidigt med en av mekanikerna som råkade vara på plats..han rekommenderade mig att köra på den gamla modellen...hade tydligen en del strul med de nyare nämligen. Så inte helt osannolikt att gamla modellen är bättre.
av Arne Johnson
Använder mig av Bosch Twin, finns att köpa på bl a Shell-mackar. Fungerar riktigt bra och håller flera år. Klart bättre än Volvos egna. Tyvärr är de svindyra, men då de fungerar perfekt i flera år blir det inte så dyrt ändå.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Köpte (jämförelsevis) dyra Bosch torkarblad till min förra Volvo på Mekonomen & det var inte bättre än att ett av bladen gick sönder (fästet) efter några veckor.... köpte ett annat okänt märke på Mekonomen (lite billigare än Bosch) & de fungerade bättre & höll längre !
Användarvisningsbild
av Gizz
falcon skrev:Jag kör på Biltemas flatbladtorkare det ät billigt och de funkar bra, har kört med de i ca 7mån nu utan prob.
Kan bara instämma. Biltemas flatblade för standard armar funkar hur bra som helst. Har haft dessa i 2 år och bytt 2 gånger så ett år håller dom och det ser jag som en hyfsad livslängd. Tysta är de iaf.
av LaRy
Jag har också noterat att mina flatblad har mycket kort livslängd på min S80, -05. De är dessutom riktigt svindyra. Jag köpte därför billigare flatblad på Biltema som inte gick att montera. Jag har på min bil en helt speciell torkararmsfäste som Bosch kallar för toppfäste. Är det någon som hittat en adapter eller dyl. så att man kan montera exempelvis Biltemas flatblad eller andra standarblad på Volvos toppfäste, använt 2004 - 05 på S80 och 2005 - 2006 på V70 år.
av AndreasGLT
LaRy skrev:Jag har också noterat att mina flatblad har mycket kort livslängd på min S80, -05. De är dessutom riktigt svindyra. Jag köpte därför billigare flatblad på Biltema som inte gick att montera. Jag har på min bil en helt speciell torkararmsfäste som Bosch kallar för toppfäste. Är det någon som hittat en adapter eller dyl. så att man kan montera exempelvis Biltemas flatblad eller andra standarblad på Volvos toppfäste, använt 2004 - 05 på S80 och 2005 - 2006 på V70 år.

På nyatorkarblad.se kan du knappa in regnr. På S80 04-05 står det at det är "toppfäste". 421:-/par. vet ej om det är speciellt dyrt.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]