Hejhopp.
Tyvärr har jag inget bra svar på dina frågor, däremot en åsikt/"fakta" som en del i trimtankar kanske inte tänker på.
Många vill ha ut så mycket effekt som möjlig för så lite pengar som möjligt, MEN blir de billigare att välja ett chip/mjukvara som plockar ut max effekt ur motorn och din låda lr koppling pajjar efter 500 gasglada mil?
Läste en artikelserie i Bilsport där Claus från TurboCenter mappade en VW Passat 1.8T och han menade att de va bättre att få en fin/användbar effektkurva och spara lite säkerhetsmarinal när man trimmar än att plocka ut max hoppas man har tur. Efter chippning/mappning så styr ju högerfoten hur länge allt håller mer än innan effektökningen.
Nu försöker jag absolut inte avråda från att trimma, kör själv en ommappad bil (dock inte min Volvo) men jag gasar aldrig föränn olja och vatten nått driftstemp, låter bilen gå på tomgång i 3-5minuter efter "buskörning" och oljebyte var 1000mil med helsyntet 5-50 olja.
Ring och hör med ATM, jag tycker dom verkar ha bra koll på vad som funkar till Volvo - speciellt 850.
Lycka till i chipsträsket!
Mvh David