I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Robban_T5-R
Undrar lite på hur det fungerar med chiptrimning, hur mycket mer effekt kan du få ut ur motorn med ett annat chip utan att behöva byta avgassystem, downpipe, filter, större TURBO etc. det borde finnas nån maxgräns?? Har en 850 T5-R (240hp), nåt chip att rekomendera med lite mer klös men samtidigt inte behöva bygga om hela bilen eller vad rekomenderas :shock: :D
Användarvisningsbild
av Korny
Hejhopp.
Tyvärr har jag inget bra svar på dina frågor, däremot en åsikt/"fakta" som en del i trimtankar kanske inte tänker på.

Många vill ha ut så mycket effekt som möjlig för så lite pengar som möjligt, MEN blir de billigare att välja ett chip/mjukvara som plockar ut max effekt ur motorn och din låda lr koppling pajjar efter 500 gasglada mil?
Läste en artikelserie i Bilsport där Claus från TurboCenter mappade en VW Passat 1.8T och han menade att de va bättre att få en fin/användbar effektkurva och spara lite säkerhetsmarinal när man trimmar än att plocka ut max hoppas man har tur. Efter chippning/mappning så styr ju högerfoten hur länge allt håller mer än innan effektökningen.
Nu försöker jag absolut inte avråda från att trimma, kör själv en ommappad bil (dock inte min Volvo) men jag gasar aldrig föränn olja och vatten nått driftstemp, låter bilen gå på tomgång i 3-5minuter efter "buskörning" och oljebyte var 1000mil med helsyntet 5-50 olja.

Ring och hör med ATM, jag tycker dom verkar ha bra koll på vad som funkar till Volvo - speciellt 850.

Lycka till i chipsträsket! :wink:

Mvh David
av Robban_T5-R
kanske formulerade mig lite dåligt men det var inte min tanke igentligen "så mycket effekt för så lite pengar som möjligt", betalar gärna mycket pengar för ett bra chip men tanken var om det finns nåt som gör den ytterliggare lite piggare utan att behöva bygga om hela bilen och utan att motorn tar onödigt hög skada som ni säger, vill inte ha 400hp och sen få motorhaveri efter en kvart, tänkte mer från 240 till kanske 270-280 kanske, men det kanske är så att om man höjer effekten så kanske man ändå borde byta ut vissa delar ändå typ som filter etc. och den kanske även tar mycket stryck ska höra med ATM tackar ialla fall för tipset :D
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]