Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PoiRan
Blir lätt galen. Något skramlar bak i min 850. (4d, -95)

Med rutorna uppe hörs i stort sett inget, så ljudet är inte högt och det är inte inne i bilen. Med rutorna nere hör man hur det rasslar och skramlar det när man kör över farthinder, i hålor, etc. Obs, i låga farter alltså. Står man still och gungar på bilen hörs ingenting. Det hörs mer på väg ner från farthindret än på väg upp, så jag tänkte kanske att nåt var konstigt med fjädring eller stötdämpare, men jag har bankat på det mesta under bilen och hittar inget fel. Dunkat rejält i ljuddämparen också, kollat alla skyddsplåtar (tror jag) etc. Det låter helt klart som det kommer från höger bakhjul nånstans.

Tänk er att man tar två små ringnycklar, och annat smått järnskrot, och lägger i tallriken under fjädern, och sen kör i hålor. Ungefär så låter det...

Handbromsen tar som den ska (och när man hissar bilen och snurrar på hjulet låter det fint), annars tänkte jag att den kanske var för slack eller trasig eller nåt.

Ja...några idéer?
av frans73
Tycker det låter som stötdämparfästet har lossnat, det övre fästet sitter ett fastvulkat gummi som inte alldeles ovanligt lossnar
av *pettson*
PoiRan skrev:Blir lätt galen. Något skramlar bak i min 850. (4d, -95)

Med rutorna uppe hörs i stort sett inget, så ljudet är inte högt och det är inte inne i bilen. Med rutorna nere hör man hur det rasslar och skramlar det när man kör över farthinder, i hålor, etc. Obs, i låga farter alltså. Står man still och gungar på bilen hörs ingenting. Det hörs mer på väg ner från farthindret än på väg upp, så jag tänkte kanske att nåt var konstigt med fjädring eller stötdämpare, men jag har bankat på det mesta under bilen och hittar inget fel. Dunkat rejält i ljuddämparen också, kollat alla skyddsplåtar (tror jag) etc. Det låter helt klart som det kommer från höger bakhjul nånstans.

Tänk er att man tar två små ringnycklar, och annat smått järnskrot, och lägger i tallriken under fjädern, och sen kör i hålor. Ungefär så låter det...

Handbromsen tar som den ska (och när man hissar bilen och snurrar på hjulet låter det fint), annars tänkte jag att den kanske var för slack eller trasig eller nåt.

Ja...några idéer?
kan tänkas att en bromssköld bak är dålig. Därav ljudet när den skallrar.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Den sk pucken som håller fast fjädern nertill kan ju lossna och orsaka skrammelljud, kan vara värt att kolla upp :) .
av erbe
Bromsbeläggen kanske glappar i bromsoken,brukar höras rätt bra på ojämn väg.
Tryck lätt på bromsen,blir det tyst då så var det beläggen annars leta vidare.....
av PoiRan
Upptäckte igår att när jag körde nerför en backe och låg rimligt hårt på bromsen så skramlade det inte. Så erbe har nog rätt i sitt förslag att det är nåt med bromsen. Jag återkommer när det är löst, ska riva isär om ett par dagar (inte tid nu).
av v70 tdi
Jag var ute för ett skramlande ljud förra året. Det sitter som ett metallkors över beläggen bak.
detta var borta på ena sidan. Detta skapade oljud på minsta ojämna väg.
Användarvisningsbild
av Big Red
Kolla de saker som nämnts tidigare. Har själv råkat ut för stötdämparfästet, metallkorset samt nedre fjäderfästet. Alla dessa ger ett skrammel i farthinder och trottoarkanter.
Det senaste var brustet fäste i Delta Link "bakaxeln". Fästet för bussningen trasigt. Själva fästet sitter kvar men öglan för bussningen går av. Kan vara svårt att se då bilen står på marken, men lyfter man upp bilen och håller ett öga på fästena så ser man felet rätt tydligt. Har råkat ut för detta fel på båda sidorna.

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]