Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#204432
Hej, Jag står i begrepp att skaffa en V70 BI-Fuel och har hört lite olika om livslängden på dessa motorer.
Pratade med en på energiverket som sa att deras knappt klarade 15000 mil, "motorerna får för dålig smörjning och skär". Personligen har jag svårt att förstå detta med en fyrtaktare.
Kan detta stämma?
Är det någon som har bra koll på detta?
Tacksam för svar
Lars
Har nu talat med en Volvo reparatör som bekräftar dyra repkostnader och begränsad livslängs.
Har ingen på detta forum någon erfarenhet eller synpunkt?
#208408
Jag har 2 bi-fuel en s70-99 ca 19500 mil samt en v70 -98 med 22000 på mätaren. och de går hur bra som helst.
det florerar dock ett ilasinnat ryckte som påstår att de nya volvomotorerern efter 01 inte håller mer än 15000mil men jag har en bekant som har en -06 som paserat 20000 mil utan problem om du vill veta mer sök på detta forum http://www.forumgas.se/forum/ där kan man hitta mycket info om gasbilar.

jag rekomendera dej att köpa en bi fuel de är bra bilar till ett oftast mycket bra pris

Pelle_fant
av *pettson*
#208414
zundapp_lars skrev:Hej, Jag står i begrepp att skaffa en V70 BI-Fuel och har hört lite olika om livslängden på dessa motorer.
Pratade med en på energiverket som sa att deras knappt klarade 15000 mil, "motorerna får för dålig smörjning och skär". Personligen har jag svårt att förstå detta med en fyrtaktare.
Kan detta stämma?
Är det någon som har bra koll på detta?
Tacksam för svar
Lars
Har nu talat med en Volvo reparatör som bekräftar dyra repkostnader och begränsad livslängs.
Har ingen på detta forum någon erfarenhet eller synpunkt?
Jag kan förstå det hela. Det är samma problem som vid Etanolkörningen. Det blir för dålig smörjning på ventilskaften. Bränslet är ju det som ska smörja skaften. Gas smörjer inte alls. Etanol smörjer väldigt lite..
Kvar blir att en eller flera ventiler hänger sej så småningom då dom kärvar i styrningarna och voila så är det en topplockskrash hursomhelst..
MEN man tycker att sånt borde vara löst då man säljer bilen från FABRIK med gasdrift..
#208502
Min -98 har gått 37500mil och den har inga missljud från motorn (ta i trä) än. De gamla är väl först och främst byggda på 10-ventilstoppar medan de senare är byggda på 20-ventilare. Om 10 ventilarna är mer robusta vet jag inte men såg flera stycken som gått 50 000 mil när jag letade efter min. Har för övrigt sett flertalet av nyare varianten med 30000+ mil på mätarn också. Hur dessa bilars historia sett ut med bytta toppar osv. är ju i och för sig svårt att veta. Min har i varje fall inget inskrivet i serviceboken gällande toppen men därimot allsköns annat som är bytt -dock inget som har med gasdriften att göra. Värt att veta på de tidigare är att det verkar vara väldigt lite schemalagd service på gasdriften. Min har mig veterligen inte fått någon service alls på gasdriften på alla år så gasfiltren är nog igensatta och fina vid det här laget..

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]