Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
Hej!

Min bil har börjat låta trasigt avgassystem. Det låter vid belastning mellan 2-3000 rpm.
Jag kan höra det på tomgång också. Känns som om det kommer från mitten av systemet eller från grenröret.

Jag "välte" upp bilen på pallbockar i dag och försökte lokalisera läckaget men jag hittade ingenting. Det lät som om det kom från grenrörstrakten men jag kände ingenting med handen, man brukar ju känna var det läcker..
Ska också säga att jag inte har grenröret som har flexskarv, utan det sitter två bultar, en tätning och två fjädrar.
Brukar tätning gå sönder?
Kan grenröret spricka på dessa modeller eller finns det någon annat ställe på systemet där jag borde börja leta noggrannare...?

Edit:
850 -93 2,5 10v
av *pettson*
Lasse81 skrev:Hej!

Min bil har börjat låta trasigt avgassystem. Det låter vid belastning mellan 2-3000 rpm.
Jag kan höra det på tomgång också. Känns som om det kommer från mitten av systemet eller från grenröret.

Jag "välte" upp bilen på pallbockar i dag och försökte lokalisera läckaget men jag hittade ingenting. Det lät som om det kom från grenrörstrakten men jag kände ingenting med handen, man brukar ju känna var det läcker..
Ska också säga att jag inte har grenröret som har flexskarv, utan det sitter två bultar, en tätning och två fjädrar.
Brukar tätning gå sönder?
Kan grenröret spricka på dessa modeller eller finns det någon annat ställe på systemet där jag borde börja leta noggrannare...?

Edit:
850 -93 2,5 10v
Skumt att du har GLT grenröret? Men hursomhelst så brukar även dom spricka i närheten av nedre kammaren på röret. Själva tätningen på röret alltså konan är dessutom slitvara som ska bytas.
av Lasse81
Ja, jag har ju läst att flexdelen ofta ger sig så jag blev väldigt förvånad när jag inte hittade den delen.
Är det bara GLT som använder versionen med två fjädrar på bult?
av *pettson*
Lasse81 skrev:Ja, jag har ju läst att flexdelen ofta ger sig så jag blev väldigt förvånad när jag inte hittade den delen.
Är det bara GLT som använder versionen med två fjädrar på bult?
Ja normalt sett mej veterligen?
av Lasse81
Kollar man i det berömda programmet så ser det ut att sitta flexrör från 94 och framåt.
Jaja, det var en jävla tur jag hade, den där konan är nog enklare att byta än att svetsa dit ett nytt flexrör.
Glad midsommar allihopa.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]