Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

För ett tag sedan upptäckte jag att vänster drivknut gett sig, klonkar och har sig när man svänger fullt höger, men nu har jag ändå kört med bilen i väntan på att få hem den nya knuten. På väg hem idag så började bilen gå extremt dåligt - man känner så fort man accelerar det minsta att den rycker som f-n, alltså inte bara lite utan verkligen så att man hoppar fram.

1. Är det att knuten nu är helt slut? Vågar jag köra ca 2 mil in till verkstan så här om jag accar väääldigt försiktigt?
2. Är det risk att hela drivaxeln gett sig? :/

För jag vet inte om jag törs ge mig på att byta den själv - känns som man har koll på hur det ska göras och det är ju inte så svårt egentligen. Men det är ju alltid nåt som krånglar och då är det tryggt att vara på verkstad :)

Tacksam för svar!
kan ju hålla hela vägen men går det sönder halvvägs så måste du få bortbilen och det kan bli jävligt om det havererar. Jag hade valt ta bilen dit på kärra om man är osäker
Jag körde en bit med en sabbad drivaxel. Lagret hade gått och till slut (på väg till verkstad) så pajjade det totalt. Visst var det puckat att försöka, men i min lilla by finns inte världens tillgång till trailer...

Vad som hände, ca 50 meter ifrån tomten, var att knuten pajjade helt, alltså knuten satt inte längre ihop med själva hjulet utan hände i stort sett löst under bilen. Efter vägen låg de 5 eller 6 lagerkulorna och den "ram" som håller dem på plats i själva knuten. Behöver jag säga att jag inte tog mig ur fläcken för egen maskin?

Så, vad du gör, se till att ha en backupplan utifall det går åt fanders på riktigt... En trailer kan spara en och annan krona om det är så att något annat rasar då du kör med en klonkande knut.

När jag väl fick bilen till verkstad så bytte de knuten på en eftermiddag till det facila priset av 3200 kronor...
Lyckades ta mig till verkstad ca 1.3 mil utan problem och dom bytte knuten som va helslut , dom ville inte ha mer än ca 1000 för arbetet med kvitto (faktura kommer senare..) + att knuten endast kostade 699 på biltema så jag är glad :) Ett litet ljud finns från knuten men det har minskat betydligt sen jag körde från verkstaden , typ som att en av lagerkulorna viner till varje varv när man accar hårt men verkstadskillen trodde det inte var någon fara.
Tyvärr rycker bilen fortfarande men detta uppträder när man svänger både höger o vänster + att jag inte får några missljud när det rycker. Ska ut o skruva isär fördelarlock och kolla tändstiften nu, antar att något av det har lämnat in. Ryckningarna kommer på alla växlar men endast då man segdrar från ca 1300-1600 varv. Så jag hoppas det är så enkelt!

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]