PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dudde
Hej alla Glada !

Jag undrar om nån vet vilka stolar utöver original som kan passa 'hyfsat' till Duett. Jag förstår att underredet måste anpassas, men vilka kan vara vettiga att bygga om utan allt för mycket arbete. Det skall ju fungera med bredden för att komma åt handbroms mm. Kan Volvo 340 stolar passa. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Örnen
På den tiden jag byggde min A-traktor (Kapade en rostfri Duett, :) ) så satte jag in Volvo 240 stolar tagna från en fabriksny saltvattenskadad USA export -81:a. (Fick klä av klädsel och stolsskum och måla om stommarna pga rost).
Stolarna passade bra och var rätt lätta att montera dit för att stolsunderredena gick att fästa i längsmonterade fyrkantsrör. Om du tar 240 stolar så passa på att göra även högerstolen enkelt höjdjusterbar genom att ta underdelen (justeringen) från en vänsterstol. En högerstol måste man annars lossa bultar för att sänka/höja.
Jag tror 340/360 stolar bör funka lika bra och de bör ha liknande uppbyggnad. Har haft några 340 men minns inte exakt hur de ser ut undertill. Vill du piffa till stolarna med en snygg klädsel så kan du skaffa Volvo R-sportklädsel beg eller ny bara för framstolarna. Den är vanligare till 240 tror inte den funnits till 340.

Går ju även bra att skaffa några ortopedstolar/sportstolar (Recaro mfl), finns rätt många på Blocket till hyfsat pris.
Ska du inte återställa Duetten i originalskick i framtiden så måste du såga bort gamla fästena, brukar ändå ha spruckit i svetsarna mot tvärbalken om jag minns konstruktionen rätt. Svetsa stadiga nya fästen för de stolar du sätter dit. Ett tips är att lägga träklossar mot golv, palla upp stolen och provsitt innan du bestämmer dig för höjd och sidledsläge. Punkta fast och gör samma med andra sidan kolla att de kommer i linje och inte pekar "toe in" osv. Tar du 240 stolar eller andra som går att höjdinställa så kolla att du har mittläget när du testar.

Jag vill minnas handbromsen sitter rätt långt fram på Duett/PV och tror inte funktionen blev speciellt svåråtkomlig av stolarna jag satte dit. Duettens rattstång är ju inte centrerad mitt för originalstolen heller och påpekar man inte det för folk så märker de inte. Tror jag flyttade stolarna någon cm utåt, men det störde inte.

De äldre 340 stolarna upplevde jag som svampiga i dynan. Vill du förbättra och få hårdare dynor på 340 eller 240 stolar kan du lägga en kraftig gummiduk mellan gallernätet undertill och dynans underkant
av Dudde
Tack Hasse !
Vilket minne du har. Jag förmodar att det inte var förra året du höll på med Epan'n.
Stämmer bra med din beskrivning. Infästningen har givit med sig vid tvärbalken på förarsidan.
Om möjligt tänkte försöka att bara skruva bort skenorna och loppa fast ett annat underrede, om jag vill återställa i framtiden. då vet jag att 240 stolar bör funka. Skall kolla på skroten och mäta lite höjder mm.
Tack för alla tipsen...
Användarvisningsbild
av Örnen
Jo varsågod. Tipset var gratis. Jag antar att du menade mitt svar/tips på din fråga även om inte mitt namn är Hasse. Jag köpte två duetter då jag var 14 år i början av 80 talet, en Duett skåp fd televerkare och en glasad. De båda hade använts av en rörfirma sista åren tror jag gav 2500kr för båda. Jag sågade den glasade och hade planer på att ställa televerkaren i ordning till 18årsdagen men köpte en ljusblå Amazon -67 istället. Min gamla A-traktor AJM 863 finns i alla fall ännu kvar i registret men används nog inte längre.
Om du tar 240 stolar måste du se att du får fästena för skenorna parallellt och även lika långt framdragna annars kilar de fast när du skjuter stolen framåt /bakåt. Pga av frigöringsbygeln/bågen sitter fram håller "bredden" men inget hindrar baktill som ofta trycks ihop. Dessutom är det bara ena sidans skena som har hacken/spärrlägen kan den andra glida framåt eller bakåt när du har stolarna lösa. Så dessa saker bör du ha koll på innan du fäster stolarna. Lite synd att borra/svetsa/fästa fel och upptäcka att stolen inte går att röra.

Det är inte speciellt svårt att renovera en 240 stol. Relativt enkla att ta lös tyg stomme osv för att tvätta. Sitter med metallnitar som du klipper av och dessa ersätts med sk "kattstrypare", plastclips eller vad de nu egentligen heter. Skumdynan på vänsterstolen brukar ofta vara nedsutten, den kan du ta från en högersits och klä tillbaks det tyg/skinn du vill ha där. Tänker du ha elvärme är det läge att kolla upp funktionen innan du återmonterar. Det blir sällan fel på ryggdelens värme, men ibland kan metalltråden eller fjädern för svanken brista. Fjädrarna under stolsdynan är en svaghet och även metallnätet som de håller ihop. Ett enkelt sätt att få nya fjädrar på plats är att kroka in dem i hålen i stommen och sträcka mha ett snöre eller järntråd.
av Dudde
Hej igen !
Hur Örnen blev Hasse vet jag inte... :?: Tack igen. Nu blir det skroten nästa. Som allt annat blir det till att försöka vara metodisk vid monteringen.
av Dutten67
amazonstolar passar också. Har för mig att underredet passar som det är utan några större ombyggnader. Ser betydligt bättre ut än 240-stolar. Jag har 140-stolar i min duett nu men dom ska ut så fort jag hittar några nya.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]