Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag har börjat höra knarrningar från framvagnen vid körning över t.ex farthinder, och kunnat konstatera att övre lagringen ger i från sig ljuden.. Frågan är om det MÅSTE bytas eller om det kan löna sig och demontera och på något sätt gå igenom dem eller om man måste byta. Dom verkar inte kärva och inte heller klappra utan det låter mer som en gummibussning som torkat eller liknande. Någon som har erfarenhet ?

/Thomas
av Raspon
Hej! Kolla om inte fjäderbensbussningen(den som dämparen är fäst i)har spruckit runt hylsan som syns.Kan behövas ficklampa för att se ordentligt.Har bytt två på 5000mil.Var dock inte köpta på volvo utan på Laitis.Verkar vara rena skiten ska byta till volvos nu idagarna.Kan även vara lagringen men min knarrade också till en början nu småkluckar det också. Men mina bussningar är rejält spruckna.Ett tips dock om bilen rullat några mil kolla dämparna också om du nu ska skruva isär fjäderbena.Det är inte så tvärgjort att göra om det skulle vara nåt annat som knarrar när man skruvat ihop det.Mvh Olav.
av Evotec
För mig gick det t.o.m så att den ena lagringen gav sig helt och stötdämparen kom upp och tittade i motorhuven.... :( Som tur var kom den aldrig ända upp, men genom isoleringen på insidan gick den.
av volvo experten
Funk skrev:Jag har börjat höra knarrningar från framvagnen vid körning över t.ex farthinder, och kunnat konstatera att övre lagringen ger i från sig ljuden.. Frågan är om det MÅSTE bytas eller om det kan löna sig och demontera och på något sätt gå igenom dem eller om man måste byta. Dom verkar inte kärva och inte heller klappra utan det låter mer som en gummibussning som torkat eller liknande. Någon som har erfarenhet ?

/Thomas
Övre fjäder säte är ditt problem!!!
Användarvisningsbild
av Funk
Så sant att det var de övre fjädersätena, efter 2,5 timmars småskruvande för byte på båda sidor är nu bilen tyst igen...
Det konstiga är att det inte syntes på det gummiklädda sätet att det var slitet, det såg i princip ut som nytt...funderade faktiskt ett tag på att sätta tillbaka de gamla igen och felsöka vidare, men eftersom jag ändå hade nere allt och säten var rätt billiga så bytte jag på ena sidan. Efter provkörning på vår lokala väg med 7 farthinder så kunde jag konstatera att den sidan med nytt säte på var helt tyst.
Lagren var helt OK, även om det var packat mycket skit i både dem och fjäderbenstornen, det blir till att spola underredet noggrannare i framtiden. Efter lite rengörning och infettning med litiumfett så var lagren som nya, passade även på att borsta rent och rostskydda då lagrets plåtchassi var ganska rostigt.
För er som funderar på liknande jobb, det enda verktyg som man kanske inte har hemma i verktygslådan är en bra torx50 hylsa som används som mothåll till stötdämparen. Mät upp fjäderbenets läge på spindeln och i tornet så behöver ni inte oroa er över framvagnsinställning efteråt.

En lite lustig detalj i sammanhanget var att Volvo var minst 50:- billigare/st (jag har iofs lite rabatt) än Mekonomen och Autoexperten,totalkostnad 484:-

/Thomas

Så bara för att klargöra, 10-15 f&[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]