- tis 20 maj 2008, 20:35
#194045
Så sant att det var de övre fjädersätena, efter 2,5 timmars småskruvande för byte på båda sidor är nu bilen tyst igen...
Det konstiga är att det inte syntes på det gummiklädda sätet att det var slitet, det såg i princip ut som nytt...funderade faktiskt ett tag på att sätta tillbaka de gamla igen och felsöka vidare, men eftersom jag ändå hade nere allt och säten var rätt billiga så bytte jag på ena sidan. Efter provkörning på vår lokala väg med 7 farthinder så kunde jag konstatera att den sidan med nytt säte på var helt tyst.
Lagren var helt OK, även om det var packat mycket skit i både dem och fjäderbenstornen, det blir till att spola underredet noggrannare i framtiden. Efter lite rengörning och infettning med litiumfett så var lagren som nya, passade även på att borsta rent och rostskydda då lagrets plåtchassi var ganska rostigt.
För er som funderar på liknande jobb, det enda verktyg som man kanske inte har hemma i verktygslådan är en bra torx50 hylsa som används som mothåll till stötdämparen. Mät upp fjäderbenets läge på spindeln och i tornet så behöver ni inte oroa er över framvagnsinställning efteråt.
En lite lustig detalj i sammanhanget var att Volvo var minst 50:- billigare/st (jag har iofs lite rabatt) än Mekonomen och Autoexperten,totalkostnad 484:-
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________