Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lule-Jonas
Hej, jag är en pv-ägare som undrar lite till ett kommande bygge:

vad är det för utväxling på bakaxeln till en 240 diesel och har 240 diesel samma m46-växellåda som bensin-240? Funderar på att sätta vw TDI i min pv så hade varit bra att veta utväxlingarna från 240, om dessa är användbara...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är samma axel och växellåda på diesel som bensin, det enda som skiljer är transmissionskåpan då motorerna har olika "bultcirkel".
Bakaxeln har 3,73:1 i utväxling.
av Lule-Jonas
Ok, finns det någon annan axel som har högre utväxling. Kanske 3.00:1 eller ännu högre, skulle vilja ha ner varven till strax under 2000 i 100 km/h...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det finns andra utväxlingar också, men att hitta rätt är inte lätt då dekalerna med all information oftast faller bort ifrån axlarna och då måste man öppna dom och räkna för att veta.
3,15:1 t ex satt endast på 240DL -84 (B21A+M45), så det är inte helt lätt att hitta;)
3;54:1 är ett annat alternativ som t ex satt på bilar med B23A+BW55 (trestegsautomat) 81-83 och på bilar med B23A+M47 (5-växlad) upp till 83-84.

Ytterligare alternativ finns säkert om man väljer att hänga dit en eftermarknadsklump.
Användarvisningsbild
av Örnen
Du kan ju ta en 3:31a från 84-87 tror det var automater som hade den utväxlingen. Framgår inte helt klart enligt min spec.lista. Konstigt nog för det är i en Volvo Servicehandbok (Volvo PV AB) under kapitlet specifikationer Volvo 240, motortyp, växellådor och utväxling. Bara radat upp vilka år men inte knutet samman vilken låda och motor osv som hör till vad. Endast alternativen som fanns då.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Örnen skrev:Du kan ju ta en 3:31a från 84-87
Denna utväxling är högst ovanlig, ev handlar det enbart om få bilar som specialbeställts med denna utväxling när det gäller 240. När det gäller 740 därimot så finns detta alternativ vill jag minnas.
84-87 som du nämner har flera olika utväxlingar att välja bland, beroende på vilket motor/låda som var monterat.
av Amarace
Hilmer skrev:
Denna utväxling är högst ovanlig, ev handlar det enbart om få bilar som specialbeställts med denna utväxling när det gäller 240. När det gäller 740 därimot så finns detta alternativ vill jag minnas.
84-87 som du nämner har flera olika utväxlingar att välja bland, beroende på vilket motor/låda som var monterat.
Nja, har för mig att om man hade 4 växlad låda så satt det 3.31:1 84-88, och just 84 så fanns 3.15:1.
I en 245DL -85 som jag hade så satt det iaf 3.31:1, även i en DL -86 som en kompis hade.

Men som alltid med Volvo kan man aldig säkert veta förrän man verkligen kollat på endera typskylt på bakaxeln eller öppnat upp och räknat
Användarvisningsbild
av Hilmer
Amarace skrev:
Hilmer skrev:
Nja, har för mig att om man hade 4 växlad låda så satt det 3.31:1 84-88, och just 84 så fanns 3.15:1.
I en 245DL -85 som jag hade så satt det iaf 3.31:1, även i en DL -86 som en kompis hade.

Men som alltid med Volvo kan man aldig säkert veta förrän man verkligen kollat på endera typskylt på bakaxeln eller öppnat upp och räknat

I dom fyrväxlade 240DL som jag haft utav årsmodell 85-87 har haft 3,54:1 iaf, men det är precis som du säger att volvo verkar nästan ha tagit på måfå vad dom haft hemma på hyllorna ibland, det är ibland svårt att förstå logiken...

En annan sak i samma ämne, kan det finnas nån sanning i att det finns skillnader som beror på var i landet dom såldes som nya!? Tycker alltid man har olika svar beroende på vart i landet man befinner sig??? För t ex det här med 3,31:1 det har jag aldrig stött på på, och då har jag ändå själv haft 34st 240.
av Amarace
Hilmer skrev:
Amarace skrev:
Hilmer skrev:

I dom fyrväxlade 240DL som jag haft utav årsmodell 85-87 har haft 3,54:1 iaf, men det är precis som du säger att volvo verkar nästan ha tagit på måfå vad dom haft hemma på hyllorna ibland, det är ibland svårt att förstå logiken...

En annan sak i samma ämne, kan det finnas nån sanning i att det finns skillnader som beror på var i landet dom såldes som nya!? Tycker alltid man har olika svar beroende på vart i landet man befinner sig??? För t ex det här med 3,31:1 det har jag aldrig stött på på, och då har jag ändå själv haft 34st 240.
Du menar att 3.31 skulle vara mer vanlig i Norr? Kanske, har jag aldrig tänkt på faktiskt. Har ju också haft en hel drös med 240/260 och det har ofta inte varit nån logik, GLT utan ventilerat fram, DL med ventilerat, DL med 1031, GLT med 1030 o.s.v.

Kollade instruktionsböckerna nu, enligt dom så finns både 3.31:1 och 3.54:1 till just M45 85 och uppåt. Så det verkar ju ha funnits båda varianterna, men vad som avgjorde vilken utväxling man fick vete attan. Står inget i broshyrerna om nåt sånt val heller.

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]