Hilmer skrev:Amarace skrev:Hilmer skrev:
Denna utväxling är högst ovanlig, ev handlar det enbart om få bilar som specialbeställts med denna utväxling när det gäller 240. När det gäller 740 därimot så finns detta alternativ vill jag minnas.
84-87 som du nämner har flera olika utväxlingar att välja bland, beroende på vilket motor/låda som var monterat.
Nja, har för mig att om man hade 4 växlad låda så satt det 3.31:1 84-88, och just 84 så fanns 3.15:1.
I en 245DL -85 som jag hade så satt det iaf 3.31:1, även i en DL -86 som en kompis hade.
Men som alltid med Volvo kan man aldig säkert veta förrän man verkligen kollat på endera typskylt på bakaxeln eller öppnat upp och räknat
I dom fyrväxlade 240DL som jag haft utav årsmodell 85-87 har haft 3,54:1 iaf, men det är precis som du säger att volvo verkar nästan ha tagit på måfå vad dom haft hemma på hyllorna ibland, det är ibland svårt att förstå logiken...
En annan sak i samma ämne, kan det finnas nån sanning i att det finns skillnader som beror på var i landet dom såldes som nya!? Tycker alltid man har olika svar beroende på vart i landet man befinner sig??? För t ex det här med 3,31:1 det har jag aldrig stött på på, och då har jag ändå själv haft 34st 240.
Du menar att 3.31 skulle vara mer vanlig i Norr? Kanske, har jag aldrig tänkt på faktiskt. Har ju också haft en hel drös med 240/260 och det har ofta inte varit nån logik, GLT utan ventilerat fram, DL med ventilerat, DL med 1031, GLT med 1030 o.s.v.
Kollade instruktionsböckerna nu, enligt dom så finns både 3.31:1 och 3.54:1 till just M45 85 och uppåt. Så det verkar ju ha funnits båda varianterna, men vad som avgjorde vilken utväxling man fick vete attan. Står inget i broshyrerna om nåt sånt val heller.