Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hesche
hejsan

jag har en v70n 2.5d 00a som fick lite närkontakt mellan kolv och ventil med lite haveri som följd,dock har inte kamremmen gått av utan "bara" kuggat om...
efter jag rivit toppen konstaterade jag följande: ventilerna verkar ha klarat sig konstigt nog :?:
uppmätta i svarv med indikatorklocka och manuellt inslipade i sätena med perfekt anliggningsyta ser jag ingen anledning att byta dom.
men det är värre med de hydraliska tryckarna...2 var helt i delar och 3-4 till var spruckna så de planerar jag att byta alla 10...överhuvudtaget är det mekaniska arbetet inte speciellt avskräckande men jag oroar mig lite för
den stundande inkuggningen av kamremmen...finns det nån handbok på nätet nånstans hur man gör eller nån som vet var man hittar de specialverktyg som behövs?
har köpt haynes rephandbok men min motor behandlas ej i den :(

tacksam för svar
av erbe
Kan ej svara på det,nyss bytt kamrem på min men med egna märkningar.
Om man köper haynes för volvo 850 är dieseln (audis 2,5l ) med där? tydligen inte...

Volvo 850 (92 - 96)
Sedan och kombi, inklusive turbo och specialmodeller.

Behandlar ej modellerna T-Gul och T-Röd, eller dieselmotorer.
1984, 2319 och 2435cc bensinmotorer.

ISBN: 9781859602133
Book No: SV3213

Tipps: köp boken för Audi så är dieselmotorn med: http://www.haynes.se/Products/product_SV3531.htm

Audi 100 & A6 (maj 91 - maj 97)
Sedan och kombi, inklusive specialmodeller.
Behandlar ej V6 bensinmotorer eller Quattro, S4 eller S6 modeller

1781, 1984 och 2309cc fyr-och femcylindriga bensinmotorer. 1896 och 2460cc turbodieselmotorer Maj 91 - Maj 97

ISBN: 9781859605318
Book No: SV3531
av hesche
Håller som bäst på att skruva ihop motorn nu :)

Fick tag på lite info om hur man kuggar in kamremmen,dock lite osäker på hur man justerar den fjäderbelastade sträckaren(för övrigt var det den som gått sönder och orsakade den omkuggade kamremmen)

OM jag klarar mig med de delar jag köpt och monterat nu så blir det inte alltför dyr reparation
(10 lyftare, ventiltätningar,knaster,topppackning ,kamrem,sträckare,vattenpump och vevaxelbult 3970kr )

sen återstår det att se om den överhuvudtaget startar eller om man måste in på volvo trots allt och göra en dynamisk pumpinställning :?:
av erbe
Du vrider pilen medsols något förbi det färgade fältet typ 1-2mm,ta en ringnyckel å vrid på muttertaget.
Kolla noga så inte pinnen på kåpan som sträckaren sitter i är påväg å vika sig,bytte själv kåpa rem rulle mm nyss.
av hesche
tack för rådet, har fått igång den nu :D
pinnen i kåpan hade vikt sig lite då sträckaren gav upp så den fick jag rikta lite.
var lite strul innan den gick rent,fick lossa och vrida pumpremsdrevet 4 ggr några mm i taget men nu är jag nöjd med hur den går,blir beställa tid för dynamisk pumpinställning ändå antar jag... ska visst göras rätt ofta,enligt serviceboken ska det göras var 4000 mil fastän man inte har haft motorras :roll:
av erbe
den pinnen skulle jag inte våga rikta.....släpper den blir det inge bra :-(O)

Tydligen rätt vanligt fel,sitter inte i värst mycke å om den redan vikt sig skulle iaf jag va nervös.
av hesche
nog verkade den sitta men vem vet...ett förtydligande dock,det var den tunna plåten som den sitter i som vikt sig och det var den jag bröt till,har kört 10 mil med kärran nu men man ska väl inte ropa hej riktigt än :???:

har hört en massa om pumpremmarna på dessa motorer att dom inte verkar palla mer än halva kamremsbytestiden..?

jag tycker personligen att tillverkarna borde stå för extrabyten när dom kortar ner bytesintervaller pga remmarna inte håller tiden fullt ut,vet inte om dom sänkt intervallen på pumpremmen bara ett rykte här på jobbet...
men vet att opel på sin ecotecmotor sänkte först från 12000mil till 9 och sen till 6000...blir ju dyrare ägarkostnader då än vad som var tänkt från början när man köpte bilen ny...
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]