- tis 29 apr 2008, 23:45
#189783
hejsan
jag har en v70n 2.5d 00a som fick lite närkontakt mellan kolv och ventil med lite haveri som följd,dock har inte kamremmen gått av utan "bara" kuggat om...
efter jag rivit toppen konstaterade jag följande: ventilerna verkar ha klarat sig konstigt nog :?:
uppmätta i svarv med indikatorklocka och manuellt inslipade i sätena med perfekt anliggningsyta ser jag ingen anledning att byta dom.
men det är värre med de hydraliska tryckarna...2 var helt i delar och 3-4 till var spruckna så de planerar jag att byta alla 10...överhuvudtaget är det mekaniska arbetet inte speciellt avskräckande men jag oroar mig lite för
den stundande inkuggningen av kamremmen...finns det nån handbok på nätet nånstans hur man gör eller nån som vet var man hittar de specialverktyg som behövs?
har köpt haynes rephandbok men min motor behandlas ej i den :(
tacksam för svar
jag har en v70n 2.5d 00a som fick lite närkontakt mellan kolv och ventil med lite haveri som följd,dock har inte kamremmen gått av utan "bara" kuggat om...
efter jag rivit toppen konstaterade jag följande: ventilerna verkar ha klarat sig konstigt nog :?:
uppmätta i svarv med indikatorklocka och manuellt inslipade i sätena med perfekt anliggningsyta ser jag ingen anledning att byta dom.
men det är värre med de hydraliska tryckarna...2 var helt i delar och 3-4 till var spruckna så de planerar jag att byta alla 10...överhuvudtaget är det mekaniska arbetet inte speciellt avskräckande men jag oroar mig lite för
den stundande inkuggningen av kamremmen...finns det nån handbok på nätet nånstans hur man gör eller nån som vet var man hittar de specialverktyg som behövs?
har köpt haynes rephandbok men min motor behandlas ej i den :(
tacksam för svar