Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Jo, när jag står på tomgång och trycker på AC'n på valfri fläkthastighet så blir det nån form av spänningsfall i bilen, tomgången ändras och om jag t.ex kör sakta på 1:an och sätter på AC:n så börjar bilen hacka.. Nån som vart ute för det eller?

Tacksam för svar
av *pettson*
coldhand skrev:Jo, när jag står på tomgång och trycker på AC'n på valfri fläkthastighet så blir det nån form av spänningsfall i bilen, tomgången ändras och om jag t.ex kör sakta på 1:an och sätter på AC:n så börjar bilen hacka.. Nån som vart ute för det eller?

Tacksam för svar
skulle det kunna vara så att först startar motorfläkten på halv fart och vill ha 15 ampere till av dej generatorn trögar till lite grand extra.. sen startar kompressorn som stjäl runt 10-12hk för dej (ungefär hälften på tomgång.. men så är inte bilen så stark på tomgång heller).. Sen släpper ac:n när kyla uppnåtts.. sen startar den igen.. sen släpper den.. precis som kylskåpet hemma i köket.. skulle det kunna vara så?
Användarvisningsbild
av coldhand
*pettson* skrev:
coldhand skrev:Jo, när jag står på tomgång och trycker på AC'n på valfri fläkthastighet så blir det nån form av spänningsfall i bilen, tomgången ändras och om jag t.ex kör sakta på 1:an och sätter på AC:n så börjar bilen hacka.. Nån som vart ute för det eller?

Tacksam för svar
skulle det kunna vara så att först startar motorfläkten på halv fart och vill ha 15 ampere till av dej generatorn trögar till lite grand extra.. sen startar kompressorn som stjäl runt 10-12hk för dej (ungefär hälften på tomgång.. men så är inte bilen så stark på tomgång heller).. Sen släpper ac:n när kyla uppnåtts.. sen startar den igen.. sen släpper den.. precis som kylskåpet hemma i köket.. skulle det kunna vara så?
Det är inte omöjligt, Jag märker inget om jag kör lite fortare och slår på AC, Har en dålig drvirem vet jag men det borde väl inte påverka.. Eller kan det ha inverkan på generatorn på nåt sätt?
Användarvisningsbild
av Claes74
dålig drivrem kan innebära att remmen slirar lite när belastningen ökar snabbt ( tex när flera förbrukare slås på samtidigt) och kan då ge ett spänningsfall som får lysena att blinka till.
Användarvisningsbild
av coldhand
Claes74 skrev:dålig drivrem kan innebära att remmen slirar lite när belastningen ökar snabbt ( tex när flera förbrukare slås på samtidigt) och kan då ge ett spänningsfall som får lysena att blinka till.
Lysena har jag inte lagt märke till att dom blinkar men tydligt spänningsfall och förändring av tomgång som sagt :) Tips på åtgärd? =)
av *pettson*
coldhand skrev:
Claes74 skrev:dålig drivrem kan innebära att remmen slirar lite när belastningen ökar snabbt ( tex när flera förbrukare slås på samtidigt) och kan då ge ett spänningsfall som får lysena att blinka till.
Lysena har jag inte lagt märke till att dom blinkar men tydligt spänningsfall och förändring av tomgång som sagt :) Tips på åtgärd? =)
Det är fullt normalt så jag vet inte riktigt hur du vill åtgärda det?..
Generatorn hinner inte med att slå om till mera laddning det tar ett par sekunder för den. Under tiden täcker batteriet upp förlusten. Så såvida ditt batteri mår och fungerar bra så är det inget att göra åt det.. Tja möjligen då att byta rem och ta den nya varianten av dragningen om du nu har gamla dragningen (drar över större yta på generatorns remhjul). Att tomgången förändras är ju för att motorns styrdon försöker att styra om tomgångsmotorn så att inte bilen ska stanna när kompressorn går i.
Användarvisningsbild
av coldhand
*pettson* skrev:
coldhand skrev:
Det är fullt normalt så jag vet inte riktigt hur du vill åtgärda det?..
Generatorn hinner inte med att slå om till mera laddning det tar ett par sekunder för den. Under tiden täcker batteriet upp förlusten. Så såvida ditt batteri mår och fungerar bra så är det inget att göra åt det.. Tja möjligen då att byta rem och ta den nya varianten av dragningen om du nu har gamla dragningen (drar över större yta på generatorns remhjul). Att tomgången förändras är ju för att motorns styrdon försöker att styra om tomgångsmotorn så att inte bilen ska stanna när kompressorn går i.
Okej, om det är fullt normalt är det kanske lugnt ju, bara det att det aldrig har varit så innan.. därför man blev lite fundersam :).
Användarvisningsbild
av coldhand
Vet du vad det är för rem jag skall köpa isåfall?
Och den här nya dragningen är det nåt krångligt eller finns det nån bra beskrivning, jag är inte så övergrym på sånt här :)

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjä[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]

Gå in i Inställningar, My Car och sen f[…]