Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeH
Hej
Upptäckte en skumm sak igår när jag skulle byta termostaten, då såg jag att luftmängdsmätaren(visst heter den så?) hade lossnat helt och hållet, var ett hål rätt in i röret. Bilen har endå funkat rätt bra, tryckte den på plats och vips så gick motorn något bättre iaf, provade läsa ur felkoder men fick bara 1-1-1. Hur kan de komma sig att bilen endå har gått såpass bra och inga felkoder har registrerats? Visst är det luftmängdsmätaren som sitter i röret just brevid luftfiltret?

När jag väl var igång med att kolla felkoder så hittade jag även dessa
ECC
Sockel B1
4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering
4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad
4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
Vad menas med dom här felkoderna och hur åtgärdar jag dom?

Mvh Micke
4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad= prova blås rent
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad = prova blås rent

dom andra vet ja inte tyvärr

Och LMM sitter just vid röret till luftfiltret
av *pettson*
MickeH skrev:Hej
Upptäckte en skumm sak igår när jag skulle byta termostaten, då såg jag att luftmängdsmätaren(visst heter den så?) hade lossnat helt och hållet, var ett hål rätt in i röret. Bilen har endå funkat rätt bra, tryckte den på plats och vips så gick motorn något bättre iaf, provade läsa ur felkoder men fick bara 1-1-1. Hur kan de komma sig att bilen endå har gått såpass bra och inga felkoder har registrerats? Visst är det luftmängdsmätaren som sitter i röret just brevid luftfiltret?

När jag väl var igång med att kolla felkoder så hittade jag även dessa
ECC
Sockel B1
4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering
4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad
4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
Vad menas med dom här felkoderna och hur åtgärdar jag dom?

Mvh Micke
Vänder på frågan lite lätt?.. Hur ska styrdonet veta att den hoppat ur? Den fungerar ju elektriskt ? Styrdonet har inga programmeringar om att det kan röra sej för LITE luftmassa igenom en massmätare. Men jag är inte så säker på att du har en 20V motor, för du skulle upptäckt en enorm skillnad på massmätare i eller ur.. tror vi pratar om en tempgivare på en 10V motor?.. (blå sak med två stift i).
För ska massmätaren plötsligt släppa så ska två 20mm långa torx skruvar släppa ur massmätarröret plus att gummipackningen som normalt håller emot så man får bända ur den skulle ha blivit så slapp att den plötsligt halkade ur.. ;-// Det låter lite långsökt.. :-)-)

411 kupefläkten går för tungt och har alltså stannat nångång..
414 och 417 har du svar ifrån..

418
Felkodsinformation
Om styrsignal till kupéfläktens effektenhet saknas, registrerar styrenheten felet och lagrar felkoden.

Felorsak/er
Avbrott i ledning mellan styrenhet och kupéfläktens effektenhet eller internt fel i kupéfläktens effektenhet.

Felsymptom
Felvarning till föraren. Lysdioderna vid AC och REC knapparna blinkar i 20 sekunder.

Ersättningsvärde
Styrenheten kompenserar bortfallet med ett förinställt ersättningsvärde på 4 V som motsvarar inställningen för 28% hastighet på kupéfläkten.
Tack för svaren, självklart så glömde man bort att skriva vad man har för bil och motor, en Volvo 850 -95 2.5 10v 144hk. Vet att tempgivaren eller vad den nu heter inte har släppt av sig själv då man fick trycka utav fan för att få tillbaka den, förmodligen ägaren innan som har servat bilen eller liknande och glömt att sätta den på plats igen. Men den sitter inte med några torx skruvar eller liknande, antar att de bara var massmätaren som satt med torx och tempgivarn var bara fast tryckt? Vad är det för skillnad på en tempgivare och en massmätare?

Mvh Micke
av *pettson*
MickeH skrev:Tack för svaren, självklart så glömde man bort att skriva vad man har för bil och motor, en Volvo 850 -95 2.5 10v 144hk. Vet att tempgivaren eller vad den nu heter inte har släppt av sig själv då man fick trycka utav fan för att få tillbaka den, förmodligen ägaren innan som har servat bilen eller liknande och glömt att sätta den på plats igen. Men den sitter inte med några torx skruvar eller liknande, antar att de bara var massmätaren som satt med torx och tempgivarn var bara fast tryckt? Vad är det för skillnad på en tempgivare och en massmätare?

Mvh Micke
Du har så rätt en tempgivare är itryckt och en massmätare är skruvad.
Skillnaden mellan dom är just att en tempgivare är ett vanligt tempkänsligt motstånd som endast har till uppgift att mäta insugsluftens temp.

En massmätare fungerar så att den mäter förvisso avkylningen på ett motstånd. MEN man använder uppgiften till att klura ut hur mycket fuktighet vi har, vilken hastighet luften har på vägen in, vilken höjd över havet vi befinner oss på osv. Samt vilken temp den då har. Vi mäter alltså av luftens MASSA för att få till rätt bränslemängd till bilen

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]