Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvofever
#188978
Jag undrar om någon vet vad ett kompressorbyte kostar?
Nu när Våren äntligen kommer är det ju gött med lite svalka i bilen.
Men ac:n verkar bara blåsa fesljummen luft för det mesta, ibland märker jag att det blir kallare.
Till saken hör att bilen var inne på verkstan för provtryckning och påfyllning för 10 månader sen.
Jag ringde upp verkstan och dom sa att troligen är det kompressorn som gett sej.
En helt annan sak jag vet inte om det hänger ihop? Kylarfläkten startar (med motorn kall)
Efter 20 sekunder på tomgång men stannar efter jag har börjat köra.

Hasse
Användarvisningsbild
av Janne3
#188986
Vad gjorde dom då bara fyllde ?? ja skulle gissa att kondensorn är läckande inte så ovanligt, vist händer de att en o annan pump blir trött också
av *pettson*
#189017
Volvofever skrev:Jag undrar om någon vet vad ett kompressorbyte kostar?
Nu när Våren äntligen kommer är det ju gött med lite svalka i bilen.
Men ac:n verkar bara blåsa fesljummen luft för det mesta, ibland märker jag att det blir kallare.
Till saken hör att bilen var inne på verkstan för provtryckning och påfyllning för 10 månader sen.
Jag ringde upp verkstan och dom sa att troligen är det kompressorn som gett sej.
En helt annan sak jag vet inte om det hänger ihop? Kylarfläkten startar (med motorn kall)
Efter 20 sekunder på tomgång men stannar efter jag har börjat köra.

Hasse
Se till att provtrycka systemet igen MEN med spårmedel i. Be dom kolla förångaren. Vore ytterst förvånad om dom inte hittar att den är trasig.
Kompressorn är inte speciellt vanligt. Man schimsar oftast isåfall om gapet är för stort på ingrepps skivan. Att en kompressor är helt tvärslut är ovanligt.
Att kylarfläkten startar är en funktion som hör ihop med AC:n. I hastigheter under 50 ska fläkten gå på halv fart för att hålla kondensorn kall.
In och mät systemet. Sen kan du fundera på kostnader.. Att byta förångare är ca 8000kronor på en verkstad. Det är att riva hela intrumentpanelen.
Att byta kompressor är samma kostnader ungefär men då står kompressorn för större delen av pengen.
Användarvisningsbild
av Örnen
#189103
Är det så att avståndet mellan ingreppsplattan i kompressorn är för stort kan du shimsa om. Det innebär att du lossar plattan och tar bort någon/några "distansbrickor", shims så att avståndet blir mindre. Då orkar magneten i kompressorn dra in plattan vilket den inte gör om avståndet är stort. Detta går att göra med lite vilja, våld och vaselin utan att lossa slangarna/rören och då slipper du tömma/fylla på kylmedium. Däremot måste du lossa kompressorns fäste, drivremmen och sänka hjälpramen för att kunna vrida ner kompressorn för att dra lös plattan. Bryt inte på plattan den ska dras ut den sitter på en axel med splines. En bult måste lossas mitt i plattan. Kanske måste du tillverka en avdragare för att få ur plattan. Kan vara lite småtrångt men det går. Kompressorn kan fungera lite sporadiskt när avståndet blir för stort. Magneten drar men orkar inte alltid dra in plattan.
Användarvisningsbild
av Volvofever
#189206
Tack för tipsen alla!
Vad jag förstår Pettson rätt så är kylarfläkten ok.
Jag skall till verkstan nästa vecka....dom har lovat gratis undersökning och påfyll.
Om det nu är så att det har gått läck någonstans.
Jag kollade i Haynes boken där stod det att om det skulle vara något fel. Så ska kontroll lampan till ac:n.
Och lampan som visar om bilen tar luften utifrån eller innefrån.
Blinka grönt i 20 sek efter start för att indikera fel.
Det ända jag märkt är att om bilen typ har stått i solen och det är riktigt varmt i bilen.
Så slår det om till återcirkulation av luften och efter en stund så börjar den ta luft utifrån igen.
Mvh Hasse
av *pettson*
#189238
Volvofever skrev:Tack för tipsen alla!
Vad jag förstår Pettson rätt så är kylarfläkten ok.
Jag skall till verkstan nästa vecka....dom har lovat gratis undersökning och påfyll.
Om det nu är så att det har gått läck någonstans.
Jag kollade i Haynes boken där stod det att om det skulle vara något fel. Så ska kontroll lampan till ac:n.
Och lampan som visar om bilen tar luften utifrån eller innefrån.
Blinka grönt i 20 sek efter start för att indikera fel.
Det ända jag märkt är att om bilen typ har stått i solen och det är riktigt varmt i bilen.
Så slår det om till återcirkulation av luften och efter en stund så börjar den ta luft utifrån igen.
Mvh Hasse
Den fungerar helt korrekt med återcirkulationen och sen ytterluften. Det görs eftersom det går fortare att kyla luften om den går på återcirkulation än om den tar ytterluft direkt. En procedur man faktiskt ska göra även på äldre modeller (min 850 gör inte så autmatiskt).
Användarvisningsbild
av Örnen
#189272
Volvofever skrev:Tack för tipsen alla!
Vad jag förstår Pettson rätt så är kylarfläkten ok.
Jag skall till verkstan nästa vecka....dom har lovat gratis undersökning och påfyll.
Om det nu är så att det har gått läck någonstans.
Jag kollade i Haynes boken där stod det att om det skulle vara något fel. Så ska kontroll lampan till ac:n.
Och lampan som visar om bilen tar luften utifrån eller innefrån.
Blinka grönt i 20 sek efter start för att indikera fel.
Mvh Hasse
Detta står även i bilens instruktionsbok under "indikering av fel på klimatanläggningen" i sista kapitlet "värme-och luftkonditionering"
Tror inte indikeringslamporna signalerar om ingreppsplattan på kompressorn pga av stort avstånd inte dras in korrekt.
Generöst av verkstan men de hoppas väl på att de ska kunna debitera för något annat fel... :wink:
Användarvisningsbild
av Volvofever
#189352
visst är det säkert så att verkstan hittar ett fel som inte går på "garantin"
Felsökningen är ju gratis iallafall . Bara det är ju värt en hel
Skall dit på onsdag
Forts. följer
mvh Hasse
Användarvisningsbild
av Volvofever
#189855
Jaha...Så fick jag min dom idag.
Jag var på verkstan och dom konstaterade först att det inte var något fel. (Kylröret in i cupen var kallt)
Men sedan ändrade dom sej och sa att kompressorn måste bytas. Och jag tyckte inte dom lämnade någon bra förklaring heller. det är ju inte lätt att fråga om någonting som jag inte vet så mycket om.
På vägen dit och hem funkade ac:n utan problem i 4 mil.
Jag har noterat att om jag tar bilen och inte kör på motorvägen så brukar det funka men hur kul är det?
Varför är det så?
Verkstan skulle iallafall ha 3995 kr för kompressorn + arb. kostn. 1480 kr sen var det torkfilter 365 kr + oringar, olja
Tot. med moms 7563 kr!!

Det måste gå och fixa det billigare frågan är bara hur.
mvh Hasse
av *pettson*
#189920
Volvofever skrev:Jaha...Så fick jag min dom idag.
Jag var på verkstan och dom konstaterade först att det inte var något fel. (Kylröret in i cupen var kallt)
Men sedan ändrade dom sej och sa att kompressorn måste bytas. Och jag tyckte inte dom lämnade någon bra förklaring heller. det är ju inte lätt att fråga om någonting som jag inte vet så mycket om.
På vägen dit och hem funkade ac:n utan problem i 4 mil.
Jag har noterat att om jag tar bilen och inte kör på motorvägen så brukar det funka men hur kul är det?
Varför är det så?
Verkstan skulle iallafall ha 3995 kr för kompressorn + arb. kostn. 1480 kr sen var det torkfilter 365 kr + oringar, olja
Tot. med moms 7563 kr!!

Det måste gå och fixa det billigare frågan är bara hur.
mvh Hasse
låter kompressorn illa?.. Gör den inte det så schimsa den så fungerar det.. Och det till kostnad av tid och möjligen lite svett.. Att dom vill byta kompressor annars är ju inte så konstigt.. först säljer man en kompressor, sen en tömning/fyllning sen ett torkfilter och till sist lite arbete.. Ingen dålig dag för dom..
Att det inte fungerar på motorvägen är för att den helt enkelt blir varmare med ökat varvtal.. och får svårare att gripa in ju fortare det går..
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]