Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LappenNorr
Hade precis kört upp min nya bil från Göteborg till Norrbotten , var in till stan på ett styrelsemöte och hämtade yngsta dottern från svärmor o svärfar. Körde därefter hemåt en sträcka på 2 mil med 3 st 70 sträckor, klockan var ungefär 20:00 och det var mörkt ute.

Hade kört ca 1 mil från stan och "testade motorn" samt satt i andra tankar då jag ser en reflexväst i mörkret trycker på bromsen rent instinktivt och det var ju tur för där står Harry Haffa med spaden i högsta hugg.

Vilken plåga att de ids ställa frågan: vet du hur fort det gick ?

Jag svarade inte och då sa de nu ska vi sluta plåga dig det gick 95 på 70 väg ja det kan jag tro svarade jag och erkände utan prut (skrev på)att det gick för fort.

Polisen sa att där hade jag tur eftersom lasern inte låste mig tidigare innan jag hann få foten på bromspedalen.

Nåväl det var min story men kontentan av det hela är: VAD SLÄNGS VÅRA SKATTEPENGAR PÅ FÖR DYNGA UTFÖRT AV POLISEN PÅ DEN VÄGEN (ingen trafik efter kl 18:00) VID DEN TIDEN 20:15 ????

Prioritera att lösa "RIKTIGA" brott istället
Användarvisningsbild
av drawman
Tjaa, har läst i tidningen hela veckan att de har hastigets vecka. Tråkigt att du fick böter, det kan jag hålla med dig om. Men det är FAKTISKT en viktig del av Polisens uppgifter att kontrollera att hastigheterna följs. Men visst, det suger som f*n att få böter. Men men det är bara att bita ihop.
av anp
Tja, det är väl enklare att skaffa statistik till Tingvall, och pengar till Borg. Än lösa "riktiga" brott.

Sista månaden har jag sett fler poliser på vägarna runt hemmet, än jag gjort de sista åren sammanlagt.
Varje synlig polis på vägarna är en bra polis, och en bra samhällsutveckling jämfört med den osynliga strategi de kört med tidigare. + de *censur* plåtpoliserna i vägkanten.
av *pettson*
anp skrev:Tja, det är väl enklare att skaffa statistik till Tingvall, och pengar till Borg. Än lösa "riktiga" brott.

Sista månaden har jag sett fler poliser på vägarna runt hemmet, än jag gjort de sista åren sammanlagt.
Varje synlig polis på vägarna är en bra polis, och en bra samhällsutveckling jämfört med den osynliga strategi de kört med tidigare. + de *censur* plåtpoliserna i vägkanten.
Visst är det märkligt att den som blivit tagen för hastighetsöverträdelse säger att andra brott ska prioriteras..
att den som pissat offentligt och blivit tagen tycker man kan jaga bilister och andra förövare.. att mopedister skrattar och tycker att man kan jaga bankrånare och bilister.. att fotgängare tycker man kan jaga cyklister mopedister och bilister?..
att alla är överens om att det är bättre alla poliser syns på vägarna tills ett peddofall blir känt för då skulle alla poliser suttit på internet och jagat sjuka människor.
Ja fantastiskt är det i vår herres hage.. men se jag är nog udda.. Jag blir hellre tagen av en konstapel ute på vägen för ett hastighetsbrott än att jag blir tagen av en stolpe med kamera. Polismannen kan både se om jag är drogad eller full eller för den delen är en sinnessjuk människa som beter mej riktigt illa..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja kör man för fort får man väl ta konsekvenserna av det. Sen kan man ju alltid diskutera prioriteringen. Men jag tror inte så stor del av resurserna går till att jaga fortkörare ändå. De kollar väl mer vissa veckor och det är då folk börjar klaga och säger att de borde ägna sig åt vettigare saker.
Hastighetsbestämmelser finns ju av en anledning. Jag menar då inte att det är för att dra in pengar till staten som vissa ofta menar.

Sen kan jag tillägga att jag inte alltid håller exat hastighets begränsning men om jag kör för fort så är det alltid bara då jag anser det säkert. Lika väl kör jag saktare då förhållanden kräver det.
av Hemulen
Ett pricksystem kanske inte vore så dumt. Man får några chanser innan det blir böter,eventuellt en extra körlektion så man "verkligen lär sig hastighetsgränsernas betydelse". 8) .Tycker liksom det inte är riktigt att man på grund av en liten förseelse blir ruinerad, räcker man sitter lite lätt försjunken i egna tankar, kommer på att man glömt något och vips har man omedvetet ökat farten, femtio har snabbt blivit 70. Riktigt irriterad blir man över lasermännen/kvinnor som mäter hastigheten i nerförsbacke, man kan ju undra vad som är viktigast att glo på mätaren eller vägen. tillhör skaran som tror att hastighetskontroller är ett snabbt sätt att dra in stålar till staten. :D
av anp
Att lära sig hastighetsbegränsningars betydelse, är ofta mycket svårt då de tyvärr alltför ofta känns satta enligt något lotteri.
Och inte lär det bli lättare efter att dessa 10 gränser är i fullt bruk.
Ibland är enda skillnaden mellan 90 och 70km/h en länsgräns. Logiskt?
Användarvisningsbild
av Tomas88
anp skrev: Ibland är enda skillnaden mellan 90 och 70km/h en länsgräns. Logiskt?
Har aldrig varit med om detta men om det är så så verkar det konstigt. Jag tycker ändå oftast att hastighetsbegränsningarna är ganska logiska.
Är för övrigt positiv till det nya systemet med 10-steg på hastighetsbegränsningarna. ex 40 och 60 km/h
Användarvisningsbild
av Brainy
Här i stan har krogvåldet visat sig minska de helger som de har ökad trafikövervakning i och omkring stan. Så för en sådan sak blåser jag gärna då och då, för kör för fort gör jag ju aldrig ;)

Bror fick förresten blåsa här för ett tag sedan. Han körde först ut från stan och noterade då två poliser som stod och tittade på honom, dessa satt inte i någon bil. När han ett tag senare var på väg hemmåt igen så såg han dessa poliser visa honom mycket uppmärksamhet igen. Han körde vidare till huset som garaget ligger i, kanske 500m gångväg från där han såg polisen och något längre bilväg. När han stannade bilen och klev ur och öppnade garageporten så såg han ingen polis någonstans, körde ner i garaget och gick upp några minuter senare.
Då stod de två poliserna där utanför och ville att han skulle blåsa! Det kändes lite överseriöst. Frågan är ju dessutom hur de hittade på honom då garaget inte är i samma hus som han bor i och han inte såg dem följa efter :roll:

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Men vad fan.....

trafikpoliserna som skickas ut i avsikt att "rädda liv & miljö" som det så fint heter på politiker språk har INTE order om att haffa drograttfulla/alkohol påverkade utan de ska dra in så mycket pengar som möjligt. Om trafikpolisens verkliga direktiv från regerings politikerna hade varit att verka för en säkrare trafik miljö så hade de fan inte gömt sig bakom en busskur för att ta fast vanliga hederliga produktiva skattebetalande svenskar. Tjackpundaren & alkoholisten kör påverkad med en oförsäkrad bil, indraget körkort & har ju inga pengar att betala böter med i alla fall + att det ser illa ut i statistiken om polisen helt plötsligt skulle få fast 5 gånger så många av ovanstående klientel.

Kom ihåg att Vägverket & andra ineffektiva flum myndigheter har politiska skäl till vad de gör....de (VV) jobbar INTE för svenssons utan mot oss. Hade de gjort nytta för de skattemedel de förbrukar så hade VÄGNÄTET varit en viktig fråga & om det säger de ingenting (man kan ju inte säga emot sin arbetsgivare----politikerna). Trafik polisens viktigaste uppgift skulle vara att synas i trafiken... INTE för att håva in pengar i form av fortkörningsböter utan att som sagt ta de som inte har i trafiken att göra. Så, vad gör trafikpolisen? jo, leker lapplisor.

Prick systemet är ett utmärkt system & har funnits i amerikanska stater i decennier. Nu ska VV leka bror duktig & istället för att anamma ett system som det inte är något fel på så ska man slösa skattepengar på att under otal månader sitta i möten & utreda en svensk variant. Vore ju förfärligt om pricksystemet fungerade på ett rättvist sätt.... nä, det får under inga som helst omständigheter rucka på de intäkter som fortkörningsböter innebär för staten... tvärtom gärna suga ut mer böter av oss.

Alla som tar av sig skygglapparna VET att det inte är farten som dödar utan: droger, alkohol, tabletter, trötthet, dåliga vägar, dåliga bilar, dåliga däck & inte att förglömma, de som väljer att begå självmord med hjälp av bil eller annan bil.

Att det ska vara så jävla svårt för oss hämmade politiskt korrekta svenskar att säga vad vi egentligen tycker & inte vad som förväntas av oss.

Undertecknad har (ta i trä) hittils aldrig fått en fortkörningsbot men anser att det är så in i helvete fel att en för övrigt skötsam svensk ska FÖRLORA körkortet enbart på grund av en hastighetsöverträdelse.

Denna naiva noll vision framtaget av någon jävla VV nolla som säkert inte ens har bil är en utopi samt något som aldrig går att genomföra. Det kommer ALLTID att hända olyckor då man har mänskliga faktorn & fordon på vägarna....detta är verkligheten & ingenting vi kan ändra på. Det vi (politiker & myndigheter) kan ändra på är fylla/droger/tablettmissbruk i samban med bilkörning.
Senast redigerad av 2 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gång.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]