sundqvist67 skrev:hur lång livslängd är det på en katalysator.min bil har gått 21000mil.vågar man sätta ditt nån annan katalysator en volvos egen.finns lite andra att välja på idag........
Hur lång livslängd.. tja.. hur långt är ett rep? Vad sägs om alltifrån 10.000 mil till 60.000 mil beroende på hur den levat och på vilken bil?
Massor med kallstarter hjälper ju till att döda en kisse tidigare än om den bara gått varmt på landsväg? osv..
Alternativet är en skrot och så handla en dp med kisse där ifrån samma modell? Som förhoppningsvis gått mindre. Annars skulle jag tro det går utmärkt att använda en eftermarknadskisse. MEN att man måste ta en stor nog. Största felet folk gör mej veterligt är att tänka såhär..
först har du en bil på 2,4 liter då kan du köpa en katalysator till en bil på upp till 2,5 liters volym. FEL.. det gäller SUGMOTORER turbo är smutsigare så där blir marginalen alldeles för liten. Då du har en lambda efter kissen med som kontrollerar så skulle en för liten kisse ge utslag direkt på reningsnivån.
Alltså måste det vara en större kisse som har kapacitet att göra riktigt rent så det inte blir olika avgasnivåer efter kissen.. För min egen del ska jag inhandla biltemas kisse för upp till 4liters motorer. Dock har inte jag en lambdasond som kontrollerar av min kisse (har 94 års turbo) så jag kan inte med säkerhet säga att det fungerar. (alltså jag har bytt kissar på säkert 50 bilar till universal, men faktiskt ingen som är lambdakontroll på kissen i.. att avgashalterna blir så låga att dom blir utan problem godkända duger tyvärr inte åt det kontrollsystemet.).