Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sundqvist67
har en v70 awd 2.4 1999 med felkod:p0 420 är det någon som vet var man ska börja leta fel. motorelectonik lampan lyser i bland ibland kan den lysa i en timme ibland längre.
av *pettson*
sundqvist67 skrev:har en v70 awd 2.4 1999 med felkod:p0 420 är det någon som vet var man ska börja leta fel. motorelectonik lampan lyser i bland ibland kan den lysa i en timme ibland längre.
Vitsen med att läsa av med universalinstrument måste väl ändå vara att ha skaffat sej en felkodstabell? Tabellserien är INTE densamma som volvo använder. I volvos koder finns inte P 0420 men som tur är har även volvo en översättningstabell..420 är inte heller en vanlig kod som volvo har i sin tabell vad jag kan se..Volvo har med kod 0422..
Men efter 15 sekunders googlande så kom det fram.. dålig katalysatoreffektivitet. Nåt som enligt volvo heter P0422 på universalspråk eller ECM4801på volvo språk..

P0420 OBD-II Trouble Code
Technical DescriptionCatalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

What does that mean?The catalytic converter has an oxygen sensor in front and behind it. When the vehicle is warm and running in closed loop mode, the upstream oxygen sensor waveform reading should fluctuate. The downstream O2 sensor reading should be fairly steady. Typically the P0420 code triggers the Check Engine Light if the readings of the two sensors are similar. This is indicative of (among other things) a converter that is not working as efficiently as it should be (according to specs). It is part of the vehicle emissions system.
Mycket kortfattat.. din katalysator börjar bli trött...
av sundqvist67
hur lång livslängd är det på en katalysator.min bil har gått 21000mil.vågar man sätta ditt nån annan katalysator en volvos egen.finns lite andra att välja på idag........
av *pettson*
sundqvist67 skrev:hur lång livslängd är det på en katalysator.min bil har gått 21000mil.vågar man sätta ditt nån annan katalysator en volvos egen.finns lite andra att välja på idag........
Hur lång livslängd.. tja.. hur långt är ett rep? Vad sägs om alltifrån 10.000 mil till 60.000 mil beroende på hur den levat och på vilken bil?
Massor med kallstarter hjälper ju till att döda en kisse tidigare än om den bara gått varmt på landsväg? osv..
Alternativet är en skrot och så handla en dp med kisse där ifrån samma modell? Som förhoppningsvis gått mindre. Annars skulle jag tro det går utmärkt att använda en eftermarknadskisse. MEN att man måste ta en stor nog. Största felet folk gör mej veterligt är att tänka såhär..
först har du en bil på 2,4 liter då kan du köpa en katalysator till en bil på upp till 2,5 liters volym. FEL.. det gäller SUGMOTORER turbo är smutsigare så där blir marginalen alldeles för liten. Då du har en lambda efter kissen med som kontrollerar så skulle en för liten kisse ge utslag direkt på reningsnivån.
Alltså måste det vara en större kisse som har kapacitet att göra riktigt rent så det inte blir olika avgasnivåer efter kissen.. För min egen del ska jag inhandla biltemas kisse för upp till 4liters motorer. Dock har inte jag en lambdasond som kontrollerar av min kisse (har 94 års turbo) så jag kan inte med säkerhet säga att det fungerar. (alltså jag har bytt kissar på säkert 50 bilar till universal, men faktiskt ingen som är lambdakontroll på kissen i.. att avgashalterna blir så låga att dom blir utan problem godkända duger tyvärr inte åt det kontrollsystemet.).
Användarvisningsbild
av CP2
Är intresserad av vad det blir för svar i den här tråden eftersom jag har exakt samma typ av bil.....dock inte riktigt lika många mil på mätaren ännu!
av sundqvist67
jag har ingen lamda efter kissen det sitter en i främre röret och en i börlan av kissen... volvo v70 2.4 lättrycksturbo
av *pettson*
sundqvist67 skrev:jag har ingen lamda efter kissen det sitter en i främre röret och en i börlan av kissen... volvo v70 2.4 lättrycksturbo
vänta nu här.. du kan inte ha två lambdor och bägge sitter innan kat. Isåfall finns ingen anledning till att ens ha två lambdor? Anledningen till just två är att kika så katalysatorn gör sitt jobb. En lambda registrerar att syrehalten ökar och sjunker. Den pratar med styrdonet som reglerar så vi kommer så nära perfekt lambda 1 värde vi kan. Sen ska vi in i katalysatorn och förhoppningsvis döda det mesta som är kvar.. och i slutet på kissen ska en lambda sitta som helst inte ska ge utslag alls.. ger den utslag blir det felkod och det betyder att kissen har lite strul med reningen oftast. Så ärligt nu hänger jag nog inte med riktigt.. ??:-/
av sundqvist67
själv har jag bara hittat en lamda i början på katten. det finns ingen längre bak typ efter katten.det ända är att jag har hört med en så kallad meck är att det ska sitta en en bit under turbon.det konsiga är att motorelectronillampan slocknar och tänds ungefär varanan dag........
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo, den bakre kan sitta mitt i katten.
Bild

"Lambdasond bakre
Ger information om syreinnehållet efter katalysatorns främre del. Till skillnad mot förut arbetar denna snabbare och kan också i större utsträckning påverka bränsle/luftblandningen. "
av sundqvist67
så ser min katt ut som på bilden. den främre sitter lite längre fram på röret. frågan är om den bakre kan känna av att katten är dålig.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]