Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har inte kört bilen på 4-6 veckor, har använt gamla bettan istället. Tog ut den ur garaget, bytte till sommardäck, tog en provrunda och upptäcker att något klickar hela tiden från handskfackshållet. Först är det ett klick, sedan dröjer det 3 sek, nytt klick, 10 sekunder och så börjar det om igen med klick - 3s - klick - 10s. Testade att sätta AC-knappen i OFF och då slutade klickandet. Verkar vara relaterat till ECCn mao även om den verkar ge ordentligt med kyla trots klickandet. Kollade de felkoder som Vol-FCR klarar av att läsa, modul ECC kan den läsa av men där fanns inga DTCer. Det känns dyrt så fort man pratar fel på AC/ECC. Någon som har tips om felorsak och hur gå vidare ? Bra och billig ECC/AC-verkstad i sthlmsområdet ? Bilen = V70G 2.4T -00 automat ecc 11500mil.
Senast redigerad av 2 vafförärdetpådetteviset, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Har inte kört bilen på 4-6 veckor, har använt gamla bettan istället. Tog ut den ur garaget, bytte till sommardäck, tog en provrunda och upptäcker att något klickar hela tiden från handskfackshållet. Först är det ett klick, sedan dröjer det 3 sek, nytt klick, 10 sekunder och så börjar det om igen med klick - 3s - klick - 10s. Testade att sätta AC-knappen i OFF och då slutade klickandet. Verkar vara relaterat till ECCn mao även om den verkar ge ordentligt med kyla trots klickandet. Kollade de felkoder som Vol-FCR klarar av att läsa, modul ECC kan den läsa av men där fanns inga DTCer. Det känns dyrt så fort man pratar fel på AC/ECC. Någon som har tips om felorsak och hur gå vidare ? Bra och billig ECC/AC-verkstad i sthlmsområdet ? Bilen = V70G 2.4T -00 automat ecc 11500mil.
hmm vadå trots klickandet? Klickandet är effektreläet till kompressorn. Det lär bli varmare i bilen utan reläet. Att det klickar betyder att det gör sitt jobb.. ;-//
Gillar man inte klickandet får man väl försöka att linda in reläet i nåt ljudabsorberande.
Att det klickar i korta perioder är för att kompressorn faktiskt gå i korta perioder.. :-)-)
jag har sammas ljud på min v70. förbannat iriterande och så intensivt har det ej klickat tidigare! kan det vara dåligt med gas som gör pumpen slår på offtare?? på tomgång klickar det bara ibland men under körning så klickad det var 5-10 sec :(
om det nu ska vara så :???: vart sitter effektrelä helvetet?? så man kan isolera det irriterande ljudet :x
av *pettson*
grammse skrev:jag har sammas ljud på min v70. förbannat iriterande och så intensivt har det ej klickat tidigare! kan det vara dåligt med gas som gör pumpen slår på offtare?? på tomgång klickar det bara ibland men under körning så klickad det var 5-10 sec :(
om det nu ska vara så :???: vart sitter effektrelä helvetet?? så man kan isolera det irriterande ljudet :x
tempskillnaden mellan utetemp och innetemp bestämmer ju hur länge kompressorn måste jobba. Den ska jobba runt vart 10 sek som det är ute just nu.. Drar du full kyla i bilen så ska den jobba längre..
Reläet sitter bakom handskfacket..
Tack *pettson* för kunnigt och snabbt svar som alltid. Det bästa som finns är att få höra att "det ska vara så" när man befarat en utgift på många tusen. En följdfråga bara: Om jag förstått rätt ska det inte klicka då kompressorn jobbar eftersom relät då ska vara i påslaget läge. Om jag då testar att slå på full kyla och manuellt ställa fläkten på lågfart (kan inte höra klickandet annars), så borde det alltså inte klicka alls ? Då vet jag ju säkert att det inte är något fel. Och sen är det bara att ställa AC på OFF någon månad tills det blir varmare ute och den verkligen behövs, samt inte glömma att köra lite kyla då och då för att smörja systemet ? Dämpa grejerna bryr jag mig inte om, något klick då och då är OK, men att lyssna på "klick -3s - klick -10s - osv" hela vägen T/R Sthlm - Arlanda är som kinesisk vattentortyr.
vafförärdetpådetteviset skrev:Tack *pettson* för kunnigt och snabbt svar som alltid. Det bästa som finns är att få höra att "det ska vara så" när man befarat en utgift på många tusen. En följdfråga bara: Om jag förstått rätt ska det inte klicka då kompressorn jobbar eftersom relät då ska vara i påslaget läge. Om jag då testar att slå på full kyla och manuellt ställa fläkten på lågfart (kan inte höra klickandet annars), så borde det alltså inte klicka alls ? Då vet jag ju säkert att det inte är något fel. Och sen är det bara att ställa AC på OFF någon månad tills det blir varmare ute och den verkligen behövs, samt inte glömma att köra lite kyla då och då för att smörja systemet ? Dämpa grejerna bryr jag mig inte om, något klick då och då är OK, men att lyssna på "klick -3s - klick -10s - osv" hela vägen T/R Sthlm - Arlanda är som kinesisk vattentortyr.
Kör du svarttaxi Sto-Arn så kan du säga till "kunderna" att det är taxametern som klickar. :D
Enl rekommendationen från Volvo ska man köra med AC:n i läge ON under hela året.
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Tack *pettson* för kunnigt och snabbt svar som alltid. Det bästa som finns är att få höra att "det ska vara så" när man befarat en utgift på många tusen. En följdfråga bara: Om jag förstått rätt ska det inte klicka då kompressorn jobbar eftersom relät då ska vara i påslaget läge. Om jag då testar att slå på full kyla och manuellt ställa fläkten på lågfart (kan inte höra klickandet annars), så borde det alltså inte klicka alls ? Då vet jag ju säkert att det inte är något fel. Och sen är det bara att ställa AC på OFF någon månad tills det blir varmare ute och den verkligen behövs, samt inte glömma att köra lite kyla då och då för att smörja systemet ? Dämpa grejerna bryr jag mig inte om, något klick då och då är OK, men att lyssna på "klick -3s - klick -10s - osv" hela vägen T/R Sthlm - Arlanda är som kinesisk vattentortyr.
Ditt AC system utgår ifrån att luften som ska blandas med din varmluft i bilen ska vara runt 5 grader celsius.. Så är det säg.. 8 grader varmt ute så går det kalasfort att kyla dessa 3 grader. All luft kyls, även det som ska bli varmluft. Det är nämligen så att man helt enkelt avfuktar luften med förångaren.
Du ska ALDRIG stänga av ac:n för då får du ingen avfuktning in i bilen och värmesystemet får fnatt då det är fel temp på inkommande luft. Du märker inte att den fått spatt men den försöker ju slå på mera kalluft t.ex för att reglera varmluften (mixar) och då finns ingen kalluft att ge.
Ställ systemet på auto och ställ den temp du önskar och strunta istället i systemet. Det sköter sej själv, det är bäst både för din kupe och för ditt system, systemet ska vara aktivt HELA ÅRET inte bara på sommaren. På vintern sköter det fortfarande avfuktningen, det sköter även kompressorn så den inte går igång i skadliga temperaturer.
Gillar man inte klicket så går det ju faktiskt att åtgärda istället.. :-)-)

Ioch med att klickandet slutade när du gjorde AC off så är det reläet och får du kyla så är reläet felfritt. Att slå full kyla och lågfart då förstår jag att det går extremt korta perioder. Du har valt att ge så kallt det går. MEN du vill inte blåsa in det i kupen. Förångaren blir som en isbit på 10 sek utan lufttillförsel och då måste kompressorn slå av för att inte frysa systemet.
Örnen: Kör inte svarttaxi (skulle inte erkänna det om jag gjorde det heller) men jag har en fru som åker utomlands OFTA och snäll/dum som jag är så kör jag henne ibland till Arlanda. Senast tog det väl 40min enkel resa dvs 80min totalt och med 2 klick per 13s cykel blev det cirkus 740 jämrans klickanden. Var färdig att erkänna vad som helst efter den tortyren... Tom svarttaxi fast jag är oskyldig...

*pettson*: Jag har alltid gjort just som du säger, dvs att ställa ECCn på en viss temp, sätta allt annat på ON resp AUTO och sen glömma bort den, året runt. Jag tänkte att full kyla och lågfartsfläkt bara var ett sätt att temporärt verifiera att det verkligen var relät som lät - ville bara testa lite för jag är nyfiken av mig. Iofs kan jag väl stå ut med klickandet, det är väl bara vid vissa dagar som förutsättningarna är sådana att relät håller på och slår av/på sådär ofta, men OM jag skulle vilja åtgärda det, hur gör man då ? Är det mycket jobb med att isolera det ?
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Örnen: Kör inte svarttaxi (skulle inte erkänna det om jag gjorde det heller) men jag har en fru som åker utomlands OFTA och snäll/dum som jag är så kör jag henne ibland till Arlanda. Senast tog det väl 40min enkel resa dvs 80min totalt och med 2 klick per 13s cykel blev det cirkus 740 jämrans klickanden. Var färdig att erkänna vad som helst efter den tortyren... Tom svarttaxi fast jag är oskyldig...

*pettson*: Jag har alltid gjort just som du säger, dvs att ställa ECCn på en viss temp, sätta allt annat på ON resp AUTO och sen glömma bort den, året runt. Jag tänkte att full kyla och lågfartsfläkt bara var ett sätt att temporärt verifiera att det verkligen var relät som lät - ville bara testa lite för jag är nyfiken av mig. Iofs kan jag väl stå ut med klickandet, det är väl bara vid vissa dagar som förutsättningarna är sådana att relät håller på och slår av/på sådär ofta, men OM jag skulle vilja åtgärda det, hur gör man då ? Är det mycket jobb med att isolera det ?
tja enklast är att ta ur hanskfacket och göra en liten kåpa av nåt ljudabsorberande. trä över den och sen montera ihop.
Är du säker på att det klickar bakom handsfacket? Det kan lika gärna vara så att du hör ljudet från magnetkopplingen på kompressorn genom torpedväggen så att du tycker ljudet kommer från handsfacket. Är kopplingen sedan lite sliten så avståndet är stort, så klickar det till rejält. Klickar det så ofta som du beskriver har du säkert något för lite kylmedia i ac-systemet. Öppna motorhuven och lyssna på ac-kompressorn och kopplingen.

H.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]