Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenövägen29
Hej!

För att göra en lång historia kort:

Fick några nedslag på besiktningen, spindelleder, bromsslangar, handbromsen och ABS-lampan som inte tänds. Lämnade in till Volvo för att fixa.

De fixade det allt utom ABS-lampan. Kostade 10.000kr, samt att jag fick veta att det var felkod 443 på ABS:en.

Efter några veckor lyckades jag få dem att lämna ett pris på vad de skulle kosta att ordna ABS:en. Byte av hydraulpump, samt byte av lampa 11.800kr.

De har gjort detta idag. Men, felindikatorlampan för ABS:en var det inte bara att byta. Tidigare ägare har tydligen tryckt sönder den för att få den genom besiktningen. Och det har gjort att de måste byta någon platta bakom som kostar närmare 4.000kr till, plus en bra slant för att byta det.

Kan det vara det som kallas "kombinerat instrument" på bildelsbasen? (Kostar mellan 1200-1800kr där). Är det krångligt att byta för någon som har tummen lite för nära centrum av handen? Är det krångligt så är det lika bra att de får göra det Volvo också.

Det tråkiga är att så mycket redan investerats i reparationer innan de kunde få fram vad hela kalaset skulle kosta. Jag hade ju allvarligt funderat på att köpa en annan bil istället för att börja reparera det här om jag vetat... Nu sitter jag 22.000kr fattigare, med en bil som har fett körförbud, tiden för ombesiktning har gått ut, nästa lediga besiktningstid är i mitten av Maj, och den är fortfarande inte i skick att gå igenom. Usch så surt!
Användarvisningsbild
av Örnen
Stenövägen29 skrev:Hej!

... Men, felindikatorlampan för ABS:en var det inte bara att byta. Tidigare ägare har tydligen tryckt sönder den för att få den genom besiktningen. Och det har gjort att de måste byta någon platta bakom som kostar närmare 4.000kr till, plus en bra slant för att byta det.

Kan det vara det som kallas "kombinerat instrument" på bildelsbasen? (Kostar mellan 1200-1800kr där). Är det krångligt att byta för någon som har tummen lite för nära centrum av handen? Är det krångligt så är det lika bra att de får göra det Volvo också.

Det tråkiga är att så mycket redan investerats i reparationer innan de kunde få fram vad hela kalaset skulle kosta. Jag hade ju allvarligt funderat på att köpa en annan bil istället för att börja reparera det här om jag vetat... Nu sitter jag 22.000kr fattigare, med en bil som har fett körförbud, tiden för ombesiktning har gått ut, nästa lediga besiktningstid är i mitten av Maj, och den är fortfarande inte i skick att gå igenom. Usch så surt!

Jag kan inte svära på att det är just den delen som den tidigare ägaren lyckats demolera du måste byta...men om du köpt bilen av en privatperson rätt nyligen så finns det faktiskt möjlighet att du kan "reklamera" den och begära någon slant tillbaks dock inte häva köpet. Man får nämligen inte bara skriva "säljes i befintligt skick" och veta om uppenbara fel som man väljer att "inte känna till"
Du kan läsa mer på Konsumentverkets hemsida gällande privatköp personbil
Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar.
Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller ombilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

För att återgå till din fråga. Kombinerat instrument eller kombinationsinstrument är det man i dagligt tal kallar "hastighetsmätaren" med ev tillhörande varvräknare, temp,tank och varnings- och kontrollampor. Den består av ett eller flera kretskort som man med lite god vilja säkert kan ta sönder.
På 850/s,v70 modellen måste man lossa överdelen på instrumentpanelen(plasten) genom att lossa en del skruvar. Några som syns i underkant av hastighetsmätaren och några dolda bakom luftutsläppen i mitten och på sidorna. Även sidoutblåsen mot dörrarna måste lossas för att komma åt skruvarna. Tänker du göra jobbet själv är nog ett inköp av en rephandbok Haynes för din bil värd att köpa. Finns bla på Volvohandeln och kostar 2-300kr. Där finns illustrationer hur du går till väga. På bilar med Airbag på passagerarsidan måste man lossa minuspolen på batteriet 10 minuter innan man börjar. Om det nu är kombiinstrumentet som måste bytas för att få bilen genom bes så är det inte så svårt att göra bara du ser till att köpa ett instrument som passar din bil. Samma år/motor och mätartyp minskar risken för felköp.

Hoppas din bil var värd alla slantarna du kostat på.
Ring verkstaden och fråga om de menar att kombiinstrumentet är det de tänker byta för att "laga" din bil.
av Stenövägen29
Hej!

Tack för lite input.

Säljaren var ärlig och berättade att han släckt lampan för att få den genom besiktningen, och han var nog precis som jag ovetande om att denna släckning orsakat andra fel. Jag köpte bilen billigt, så ännu så länge är det väl inget katastrofköp. Tycker dock det är lite surt att en märkesverkstad inte kan ta reda på hela bilden vad en sak skall kosta, utan att det skall tas i flera steg, när man redan investerat i en massa andra reparationer.

Jag skall åka in till Volvo nu och höra om det kanske går att göra det hela på ett "mer fördelaktigt sätt". Det låter lite överkurs för mig att byta hela det där paketet och rota där bakom.
Användarvisningsbild
av Örnen
Nja det är ju inte direkt svårare att byta instrumentet bara för att bilen har airbag. Bara man kopplar ur batteriet och lossar kontaktstycket som sitter fast i handskfackets övre del innan man lyfter av panelöverdelen.
Annars kan du hoppas på Volvofolkets medlidande så du får jobbet utfört billigare. Prova snyftvalsen...kanske det funkar. :cry:
Du kan ju be säljaren låta bli hammaren nästa gång han släcker en lampa... finns andra sätt :D
Användarvisningsbild
av ketto
Örnen skrev:Nja det är ju inte direkt svårare att byta instrumentet bara för att bilen har airbag. Bara man kopplar ur batteriet och lossar kontaktstycket som sitter fast i handskfackets övre del innan man lyfter av panelöverdelen.
Annars kan du hoppas på Volvofolkets medlidande så du får jobbet utfört billigare. Prova snyftvalsen...kanske det funkar. :cry:
Du kan ju be säljaren låta bli hammaren nästa gång han släcker en lampa... finns andra sätt :D
okej! Har ju inte knallpåsen på den sidan så ja vet ju inte hur man kopplar ur den så... men nu vet ja! :-)-)

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]