PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Raggo
Hej,
Köpte nya brytare igår till Duetten och efter några timmars körning så var dom brända (igen) så jag vill nu veta vart FELET sitter när dom bränns stupikvarten, jag har bytt ut till rätt kondensator, rätta tändkablar, rätt fördelalock, rätt tändspole, rätta stift och rätt rotor så nu vill jag veta vars det skumma felet sitter som gör så att brytarna bränns?
av Rådlös
Det är absolut inte av elakhet som jag skriver, men tror du inte att det är läge att titta på ett brytarlöst system i stället? T.ex. ett sådant här: http://www.123ignition.se/index.php
Där får du hela fördelarhuset komplett med bekymmerslöst innehåll ända fram till tändkablarna. Visst, det kostar, men om bilen är värd att leva vidare, så kan det vara en möjlighet.
av Mackansglt
Det är inte så att fördelaraxeln glappar? Justera in brytaren mot nocken och vrid sedan runt motorn till nästa nock och kolla så att brytaravståndet är det samma som tidigare. Kolla med alla nockar.
Hade liknande fel på en gammal bil jag hade, kommer bara inte ihåg om det var på en amazon eller en merca.

Mackan
Användarvisningsbild
av P1800
kolla att brytarplattan inte är glapp. Jag hade det problemet på min 1800ES den gick skitdåligt. När jag tog ur fördelaren och snurrade på axel vickade plattan fram och tillbaka. Då blir det ingen ordning med varken kontakavståndet eller tändpunkten. (Det gick att sätta åt klacken och klämman lite grann så med lite nytt fett så funkade det utmärkt. En helt ny bil på 1/2timma!
av Raggo
Halloj, nu har jag beställt denna underbara mojäng http://www.123ignition.se/product/123-V ... 8-B20.html , men en sak jag går och ruvar på är de jag strukit under med stor text, nån som kan säga vilket håll de är åt eller hur mkt man ska vrida rotorn?
Monteringen är mycket enkel.
- välj tändkurva för din motor med den inbyggda vridströmställaren
- vrid motorn till -10° eller enl. specificationer på cyl 1
- ta bort gamla fördelaren och sätt dit den nya
- koppla vakuumslang om den finns
- koppla röda sladden till plus på tändspole (men inte svarta till min ännu) och slå på tändningen
- vrid rotorn lite mot sin rotationsriktning för att ta bort glapp - vrid fördelaren långsamt medurs så all ljusdiod lampan precis tänds och sätt fast fördelaren
- koppla på svarta sladden till min på tändspole
- finjustera, om möjligt, tändningen med stroboskoplampa
av Rådlös
Du ser ju hur fläkten skall snurra när den går åt rätt håll. Men jag gissar att det är medurs när du står framför motorn. Medan rotorn i sin tur går moturs.
Användarvisningsbild
av P1800
Vore kul att höra om du blir nöjd med den nya fördelaren. Jag har kollat på den till min 1800 men tvekar då SMITHS varvräknar inte lär fungera på elektroniskt system. Någon som ha erfarenhet av detta och gärna lösning på ev problem?

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]