Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bred
#180620
Ursäkta, skrivit ett inlägg om detta tidigare, men har inte varit aktiv här på länge. Vill ha lite färska ideer, så jag ber återigen om lite förslag.

Det gäller en 850 GLT från 92, 29000 mil.
Ja du, har ju tidigare skrivit inlägg här om att gasen verkar konstig på min bil. Ibland känns det som om man får mer tryck genom att lätta på foten lite, men är inte riktigt säker.
Har i alla fall bytt:
Bränslefilter
Rotor och Fördelarlock (tro mig, det behövdes)
Tändstift
Termostat
Tändkablar

Känns inte som om det variabla insuget kickar in. Tycker dessutom att den känns lite slö över hela registret ibland.
Har följt vacumslangarna så gott de går, men inte funnit något. Staget innanför insuget rör sig. Har tänkt att inom snar framtid riva ner insuget för att se hur det står till med vacumklockan, spjället, m.m. Tänkte jag skulle göra rent oljefällan samtidigt. Men, vi får se när den dagen dyker upp.
Har en liten fundering på om det kan vara katalysatorn som är igensatt. Detta ska ju tydligen inte vara helt ovanligt. Finns det något sett att kolla detta? Är inte sugen på att köpa en ny katalysator för dyra pengar för att sedan konstatera att det inte hjälpte. För det går inte att göra rent den gamla? Något förslag. Sätter man näven bakom och kollar, så kommer det avgaser. Men kanske inte fullt flöde? Vad jag däremot tycker är skumt är när man gaser vid varmare motor. Står man still och gasar upp bilen och sedan bara släpper gasen, låter det nästan som att den blöddrar, eller eftertänder. Påminner faktiskt lite om ljudet från en turbobil, då de släpper på gasen. Spelar inte så stor roll vilket varvtal jag varvar upp i, då jag släpper gasen låter den till en gång (eller flera, beroende på hur högt jag varvar). Låter som att det är i sista/mellan burken ljudet uppstår. Kanske fullt normalt, har ingen att jämföra med, så jag bara undrar. Något tips?
av *pettson*
#180673
Bred skrev:Ursäkta, skrivit ett inlägg om detta tidigare, men har inte varit aktiv här på länge. Vill ha lite färska ideer, så jag ber återigen om lite förslag.

Det gäller en 850 GLT från 92, 29000 mil.
Ja du, har ju tidigare skrivit inlägg här om att gasen verkar konstig på min bil. Ibland känns det som om man får mer tryck genom att lätta på foten lite, men är inte riktigt säker.
Har i alla fall bytt:
Bränslefilter
Rotor och Fördelarlock (tro mig, det behövdes)
Tändstift
Termostat
Tändkablar

Känns inte som om det variabla insuget kickar in. Tycker dessutom att den känns lite slö över hela registret ibland.
Har följt vacumslangarna så gott de går, men inte funnit något. Staget innanför insuget rör sig. Har tänkt att inom snar framtid riva ner insuget för att se hur det står till med vacumklockan, spjället, m.m. Tänkte jag skulle göra rent oljefällan samtidigt. Men, vi får se när den dagen dyker upp.
Har en liten fundering på om det kan vara katalysatorn som är igensatt. Detta ska ju tydligen inte vara helt ovanligt. Finns det något sett att kolla detta? Är inte sugen på att köpa en ny katalysator för dyra pengar för att sedan konstatera att det inte hjälpte. För det går inte att göra rent den gamla? Något förslag. Sätter man näven bakom och kollar, så kommer det avgaser. Men kanske inte fullt flöde? Vad jag däremot tycker är skumt är när man gaser vid varmare motor. Står man still och gasar upp bilen och sedan bara släpper gasen, låter det nästan som att den blöddrar, eller eftertänder. Påminner faktiskt lite om ljudet från en turbobil, då de släpper på gasen. Spelar inte så stor roll vilket varvtal jag varvar upp i, då jag släpper gasen låter den till en gång (eller flera, beroende på hur högt jag varvar). Låter som att det är i sista/mellan burken ljudet uppstår. Kanske fullt normalt, har ingen att jämföra med, så jag bara undrar. Något tips?
Det du känner är sanning. Du får ju betänka att motorn är en sugmotor. Oavsett om du ger full hals så kan den endast suga in det den hinner. Om du då släpper spjället till exakt den öppning som krävs för varvtalet egentligen och sen en millimeter till så får bilen under några korta sekunder lite tillskott eftersom du stryper lite lite luft. (den är inte så exakt vid uppvarvning som vid jämn gas).
Varför pratar alla om dyra katalysatorer? En katalysator kostar runt 700kronor plus nån som äger en svets.. Jo just.. några packningar kan tillkomma. Men naturligvis, känner man att man vill ha original så kostar det nytt 9600kr till min 850 94:a... nytt o nytt förresten.. katalysatorerna är inte nyare än 1996 och det har hänt en hel del sen dess med material och reningsgrad. Så man kan väl så att säga köpa ett *oanvänt gammalt system* för 9600kr.. eller en splitt ny kat för 700..valet är köparens.
Hur man kollar att vacumservot är helt och att allt rör sej finns på min hemsida.
av Bred
#181353
*pettson* skrev:
Det du känner är sanning. Du får ju betänka att motorn är en sugmotor. Oavsett om du ger full hals så kan den endast suga in det den hinner. Om du då släpper spjället till exakt den öppning som krävs för varvtalet egentligen och sen en millimeter till så får bilen under några korta sekunder lite tillskott eftersom du stryper lite lite luft. (den är inte så exakt vid uppvarvning som vid jämn gas).
Varför pratar alla om dyra katalysatorer? En katalysator kostar runt 700kronor plus nån som äger en svets.. Jo just.. några packningar kan tillkomma. Men naturligvis, känner man att man vill ha original så kostar det nytt 9600kr till min 850 94:a... nytt o nytt förresten.. katalysatorerna är inte nyare än 1996 och det har hänt en hel del sen dess med material och reningsgrad. Så man kan väl så att säga köpa ett *oanvänt gammalt system* för 9600kr.. eller en splitt ny kat för 700..valet är köparens.
Hur man kollar att vacumservot är helt och att allt rör sej finns på min hemsida.
Om jag förstår dig rätt är det inget märkligt med ett sådant avgasljud vid uppvarvning från tomgång, eller?
Den katalysatorn du pratar om för 700, är det biltemas?
Att bilen känns lite trött över hela registret tror du kan bero på katten alltså?
Att jag inte känner någon ökning vid 4500, kan det också bero på katten?

MvH Martin
av *pettson*
#181365
Bred skrev:
*pettson* skrev:
Det du känner är sanning. Du får ju betänka att motorn är en sugmotor. Oavsett om du ger full hals så kan den endast suga in det den hinner. Om du då släpper spjället till exakt den öppning som krävs för varvtalet egentligen och sen en millimeter till så får bilen under några korta sekunder lite tillskott eftersom du stryper lite lite luft. (den är inte så exakt vid uppvarvning som vid jämn gas).
Varför pratar alla om dyra katalysatorer? En katalysator kostar runt 700kronor plus nån som äger en svets.. Jo just.. några packningar kan tillkomma. Men naturligvis, känner man att man vill ha original så kostar det nytt 9600kr till min 850 94:a... nytt o nytt förresten.. katalysatorerna är inte nyare än 1996 och det har hänt en hel del sen dess med material och reningsgrad. Så man kan väl så att säga köpa ett *oanvänt gammalt system* för 9600kr.. eller en splitt ny kat för 700..valet är köparens.
Hur man kollar att vacumservot är helt och att allt rör sej finns på min hemsida.
Om jag förstår dig rätt är det inget märkligt med ett sådant avgasljud vid uppvarvning från tomgång, eller?
Den katalysatorn du pratar om för 700, är det biltemas?
Att bilen känns lite trött över hela registret tror du kan bero på katten alltså?
Att jag inte känner någon ökning vid 4500, kan det också bero på katten?

MvH Martin
Hur bilen låter vid uppvarvning obelastad är inte lätt att sia hur den egentligen ska låta. Men fungerar inte variabla insuget så blir ju inte insugsdelen rätt och då lär väl inte avgasljudet bli rätt. Att den kan gurgla och låta vid gas släpp är normalt.
Det pratades om katalysator och det är biltemas som kostar 700.
Att du inte känner nån ökning kan bero på många ting antingen spjället eller kissen med flera. Har du kikat om spjället rör sej?.. Du har ju ett stag du kan kika på och se om det rör sej när du gasar..
Kika in på hemsidan så ser du hur det ser ut i konstruktionen.
av Bred
#181372
Som jag nämnde i mitt första inlägg så har jag tittat på staget till det variabla insuget, och ja, det rör sig. Dock tycks det öppna sig lite oregelbundet. Varvar man upp den till exempelvis 5000 varv, släpper gasen ner till 3000 och sedan varvar upp den igen så tycks den inte alltid öppna vid andra tillfället.
Om jag isället ligger på t.ex. 3000 varv och sedan varvar upp den så tycks den inte alltid slå till. Så från botten och upp slår den till, men från ett högre varvtal och upp slår den inte alltid till. Förmodar att det antingen är vacuumstyrningen (som du beskriver på din sida, pettson), eller någon slang som läcker.
Men, får väl riva ner och kolla.

MvH Martin
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]