- mån 17 mar 2008, 19:56
#180620
Ursäkta, skrivit ett inlägg om detta tidigare, men har inte varit aktiv här på länge. Vill ha lite färska ideer, så jag ber återigen om lite förslag.
Det gäller en 850 GLT från 92, 29000 mil.
Ja du, har ju tidigare skrivit inlägg här om att gasen verkar konstig på min bil. Ibland känns det som om man får mer tryck genom att lätta på foten lite, men är inte riktigt säker.
Har i alla fall bytt:
Bränslefilter
Rotor och Fördelarlock (tro mig, det behövdes)
Tändstift
Termostat
Tändkablar
Känns inte som om det variabla insuget kickar in. Tycker dessutom att den känns lite slö över hela registret ibland.
Har följt vacumslangarna så gott de går, men inte funnit något. Staget innanför insuget rör sig. Har tänkt att inom snar framtid riva ner insuget för att se hur det står till med vacumklockan, spjället, m.m. Tänkte jag skulle göra rent oljefällan samtidigt. Men, vi får se när den dagen dyker upp.
Har en liten fundering på om det kan vara katalysatorn som är igensatt. Detta ska ju tydligen inte vara helt ovanligt. Finns det något sett att kolla detta? Är inte sugen på att köpa en ny katalysator för dyra pengar för att sedan konstatera att det inte hjälpte. För det går inte att göra rent den gamla? Något förslag. Sätter man näven bakom och kollar, så kommer det avgaser. Men kanske inte fullt flöde? Vad jag däremot tycker är skumt är när man gaser vid varmare motor. Står man still och gasar upp bilen och sedan bara släpper gasen, låter det nästan som att den blöddrar, eller eftertänder. Påminner faktiskt lite om ljudet från en turbobil, då de släpper på gasen. Spelar inte så stor roll vilket varvtal jag varvar upp i, då jag släpper gasen låter den till en gång (eller flera, beroende på hur högt jag varvar). Låter som att det är i sista/mellan burken ljudet uppstår. Kanske fullt normalt, har ingen att jämföra med, så jag bara undrar. Något tips?
Det gäller en 850 GLT från 92, 29000 mil.
Ja du, har ju tidigare skrivit inlägg här om att gasen verkar konstig på min bil. Ibland känns det som om man får mer tryck genom att lätta på foten lite, men är inte riktigt säker.
Har i alla fall bytt:
Bränslefilter
Rotor och Fördelarlock (tro mig, det behövdes)
Tändstift
Termostat
Tändkablar
Känns inte som om det variabla insuget kickar in. Tycker dessutom att den känns lite slö över hela registret ibland.
Har följt vacumslangarna så gott de går, men inte funnit något. Staget innanför insuget rör sig. Har tänkt att inom snar framtid riva ner insuget för att se hur det står till med vacumklockan, spjället, m.m. Tänkte jag skulle göra rent oljefällan samtidigt. Men, vi får se när den dagen dyker upp.
Har en liten fundering på om det kan vara katalysatorn som är igensatt. Detta ska ju tydligen inte vara helt ovanligt. Finns det något sett att kolla detta? Är inte sugen på att köpa en ny katalysator för dyra pengar för att sedan konstatera att det inte hjälpte. För det går inte att göra rent den gamla? Något förslag. Sätter man näven bakom och kollar, så kommer det avgaser. Men kanske inte fullt flöde? Vad jag däremot tycker är skumt är när man gaser vid varmare motor. Står man still och gasar upp bilen och sedan bara släpper gasen, låter det nästan som att den blöddrar, eller eftertänder. Påminner faktiskt lite om ljudet från en turbobil, då de släpper på gasen. Spelar inte så stor roll vilket varvtal jag varvar upp i, då jag släpper gasen låter den till en gång (eller flera, beroende på hur högt jag varvar). Låter som att det är i sista/mellan burken ljudet uppstår. Kanske fullt normalt, har ingen att jämföra med, så jag bara undrar. Något tips?