Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#180142
Tjena alla. :D
Jag hade tänkt att ev byta ventiltätningar på min 855:a
Jag hade tänkt att prova att byta med att sätta tryck i cylindern med tryckluft, men är dom pålitliga tro??

När man ska ta bort fjädern (ventilen) så sätter man ju ett himla tryck på ventilen (blir ju inte så glad om den trillar ner i cylindern) finns det något specialverktyg till detta ?? jag har inte lyckats hitta något ,eller kanske något förslag på hur man kan tillverka något. Kanske någon har erfarenhet av detta.
Alla tips och ideer är välkommna.
Mvh Ante
av *pettson*
#180148
Anteandre skrev:Tjena alla. :D
Jag hade tänkt att ev byta ventiltätningar på min 855:a
Jag hade tänkt att prova att byta med att sätta tryck i cylindern med tryckluft, men är dom pålitliga tro??

När man ska ta bort fjädern (ventilen) så sätter man ju ett himla tryck på ventilen (blir ju inte så glad om den trillar ner i cylindern) finns det något specialverktyg till detta ?? jag har inte lyckats hitta något ,eller kanske något förslag på hur man kan tillverka något. Kanske någon har erfarenhet av detta.
Alla tips och ideer är välkommna.
Mvh Ante
Det går att utföra på plats naturligtvis.. Volvo har specialverktyg till detta med en ställning som ska monteras på och ett verktyg att tvinga ihop fjädern med.
Tryckluften är att lita på...
MEN..
Det är inte värt besväret.. tänk över sitsen på följande sätt..
För att lyfta på kamkåpan kostar det dej en kamrem... Samt en tub lim.. SAMT 4 packboxar och 5 o-ringar..tätningarna tillkommer. .. dom sakerna ihop kostar dej runt..
80kr/packboxen
300 spänn för limmet
400 spänn för kamremmen
o-ringarna kostar runt 50 spänn..

Totalt sett.. sådär.. 320+300+50+400= 1070spänn.. tätningarna tillkommer för ca 20kr/st i lösvikt alltså 400riksdaler till..
Då får du endast dina tätningar bytta..
OM du nu hör av dej till Sten parner så kostar en hel sotningssats komplett till din bil antingen 650kr (20v sugmotor) eller 635kr(turbo) komplett med blockpackning och allt. Satsen inkluderar packningar, packboxar, tätningar, ja allt du behöver för att lyfta på toppen ordentligt..

Så skillnaden nu är att du behöver en uppsättning bultar istället och lite glykol..
Bultarna kostar drygt 450kr och glykolen ett par hundralappar..
Kastar vi på en sats med gnuggpinne och slipmedel för ventiler så stiger det ytterligare med en hundrafemtio spänn..
Vi summerar..
650(dyraste) +300+400+200+150= 1700kr..

Då ser vi att fixa ventiltätningarna och skita i resten kostar 1070kr..
att lyfta på toppen, slipa in ventilerna och rengöra lite grand.. samt återmontera med nya tätningar och fräsha packningar kostar 1700..

Summa summarum.. 630kronor extra för att göra det ordentligt och få en piggare bil på köpet..... :-)-)
(kom på att porto tillkommer om du inte bor i trakten)..
#180151
Ja det kanske är ide att lyfta toppen om det inte kostar så mycket ,men jag måste väl plana toppen också eller??
Dom bilar som jag har bytt toppen på har jag planat dom för att minimera risken för skevhet.
Jag har därimot aldrig slipat in ventilerna någon gång är det svårt?
Har sten patner bult också eller blir det mekonomen då.?
Jag bytte kamremmen för ca 250 mil sedan då behöver jag väl inte byta den igen eller? ??:-/
Är det volvos lim(röd locktajt) som man limmar topplockspackningen med?
av *pettson*
#180195
Anteandre skrev:Ja det kanske är ide att lyfta toppen om det inte kostar så mycket ,men jag måste väl plana toppen också eller??
Dom bilar som jag har bytt toppen på har jag planat dom för att minimera risken för skevhet.
Jag har därimot aldrig slipat in ventilerna någon gång är det svårt?
Har sten patner bult också eller blir det mekonomen då.?
Jag bytte kamremmen för ca 250 mil sedan då behöver jag väl inte byta den igen eller? ??:-/
Är det volvos lim(röd locktajt) som man limmar topplockspackningen med?
NEJ man måste INTE plana toppen igen. Det är nys.. Däremot bör du göra rent alla packningsytor. Jag förstår inte hur man kan minska risken för skevhet genom att plana en topp som inte är skev från början?.. Bort med den, Det räcker med ett STORT våtbryne och lite diesel för att rengöra topplockets packningsyta ordentligt. att man använder diesel till våtbrynet är för att det lyfter upp aluminiumen så det inte sätter sej i brynet..
Slipa in ventilerna är inte svårt. Du demonterar samtliga ventiler och sätter dom i en planka du borrat lämpliga hål i. Numrera hålen och se till att bestämma vilken ventil som är 1 osv i toppen. Du MÅSTE återmontera ventilerna i sina gamla hål nämligen, därav numreringen. Du rycker alla ventiltätningarna..
Sen rengör du ventilerna lämpligen med en krats i en slipmaskin till exempel (glöm inte munskydd). När dom är rengjorda lägger du pasta på ventiltalrikens tätningsyta (du kan använda finpasta) och så på med sugproppen till stickan.. en droppe olja på ventilskaftet och ned med den i sitt hål.. Så börjar man rotera ventilen fram och tillbaka (växlande rotation) tills ytan ser ren och fin ut och att den ser ut att täta. Du kan slå på det på internet för att få lite mera pejl om du känner dej osäker..
En kamrem återmonteras ALDRIG NÅGONSIN... volvo tillåter 100körda mil.... jag tillåter INGET.. En kamrem är motorns livförsäkring. Den ska bytas..
Sten parner har bultar också, det har även mekonomen och alla andra. Dom skiljer dock inget speciellt i pris på oavsett vem du handlar hos.
Volvos orange lim använder man, det är INTE röd loctite... Det ska ROLLAS på TUNT TUNT och det ska INTE användas för att limma topplockspackningen. Det används för att limma halvorna i topplocket. Det finns ingen packning mellan övre kamkåpan och själva topplocket, utan däremellan ligger det ett härdande lim. Tar man fel lim så får man oljeläckage som ett brev på posten. Tro mej att jag vet några som snålat och idag har konstiga läckage däremellan..
Samma att däremellan är det EXTREMT viktigt att du inte repar ytorna grovt. Och att OM du råkar göra märken vid öppningen så måste dom filas och tätas i möjligaste mån för att det inte ska bli läckage vid ihopmonteringen. Gå in på min hemsida. Sök upp fotoalbumen.. Bygget av min nya motor så får du veta vad det handlar om.. :-)-)
av *pettson*
#180667
Anteandre skrev:Kanon låter inte för komplesserat tack för infon ,bra förklarat :-)-)
Motorn på din hemsida ser kanon ut.Vad jag menade med skevhet är att jag planade dom istället för att mäta toppen om den var skev.
tack
Ett topplock är ytterst sällan skevt om inget större har hänt. Den största boven är dålig kylarvätska som korroderar bort förstärkningarna i blockpackningen och därmed är inre läckage ett faktum..
av *pettson*
#180836
Anteandre skrev:Ja ok men har volvo någon egen glykol? ,har hört att dom inte är så känsliga som ex renault som måste ha en viss glykol annars geggar dom igen speciellt i värmeelementet så värmen försvinner.
Volvo har vanlig glykol. Fransmännen använder nåt som heter glysantin. Den är gul till färgen. Den klarar inte att blandas med andra. I övrigt är glysantinen extremt smörjande, det är tydligen nåt man eftersträvar i dom franska konstruktionerna antagligen?
#183525
*pettson* skrev: En kamrem återmonteras ALDRIG NÅGONSIN... volvo tillåter 100körda mil.... jag tillåter INGET.. En kamrem är motorns livförsäkring. Den ska bytas..
Det händer ju absolut ingenting med en kamrem som demonteras, så det finns ju ingen anledning till att byta bara för den sakens skull.

Enligt Volvos anvisningar för att byta kamaxeltätningar så ska man bara vika undan kamremmen tillfälligt.

Men det är ju inte helt omöjligt att det är onödigt att vända rotationsriktning på en rem som har gått ett tag.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]