Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
Hej.

1. Kommer det rinna ut växellådsolja om jag drar ut drivaxeln ur lådan?
2. Behöver jag ta ut drivaxeln ur lådan för att byta den yttre knuten?

Bilen är en 850 -93a
Användarvisningsbild
av Sparkz
1. Inte om bilen står plant. Lyfter du bara den sidan du jobbar på kommer det inget heller. Vet inte hur det blir om du lyfter hela framändan.
2. Inte egentligen, men eftersom det är så lätt att rycka ur den ur lådan (iaf på vänster sida) brukar jag göra det. Det är lättare att jobba med den på bänken, framför allt när knuten ska loss från axeln.
av Lasse81
Tack för ditt svar.

Det är tyvärr på höger sida som damasken gått sönder.
Är det någon mening att bara byta damask, när en komplett knut kostar 699:- på biltema.
Jag har kört max 2-300 mil med trasig damask, inga oljud eller liknande.
Jag fick nyligen hjullagret bytt på höger sida (jävla dumsnålt att jag inte tänkte på att få damasken bytt samtidigt!) så jag tänker att drivaxeln inte sitter så hårt i lagret iaf. Måste även byta lager vf också märkte jag i dag när jag bytte till sommarhjulen. Det var glapp, så mycket glapp att jag märkte det när jag bytte hjul... inget oljud dock.
av Anteandre
Det är inte så krångligt att byta jag bytte på min volvo i förra veckan.
Det är väl en smaksak om du vill byta drivknuten eller damasken men om du bara byter damasken se till att rengöra knuten ordentligt .ta bort allt gammalt fett och i med nytt för det är nog fullt med damm och grus i fettet.
Hjulagret på v-s prova med att dra det om det går innan du bestämmer dig för att byta det.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Höger är inte så stor skillnad, du får lossa överfallet på lagret om du ska ha ut axeln.

Säker på att det är lagret som glappar? Glapp utan oljud är i stort sett en omöjlighet på den här typen av lager...
av Lasse81
Antingen tänker jag fel eller så hör jag dåligt:-)

Jag har en rörelse relativt bromsoket. Dvs bromskivan och hjulet "rör sig" men oket är still.

Jag kan inte få det till något annat än lagret är glapp?
Ska jag testa att dra åt det först? Det var faktiskt min första tanke, att muttern satt löst....
av *pettson*
Lasse81 skrev:Tack för ditt svar.

Det är tyvärr på höger sida som damasken gått sönder.
Är det någon mening att bara byta damask, när en komplett knut kostar 699:- på biltema.
Jag har kört max 2-300 mil med trasig damask, inga oljud eller liknande.
Jag fick nyligen hjullagret bytt på höger sida (jävla dumsnålt att jag inte tänkte på att få damasken bytt samtidigt!) så jag tänker att drivaxeln inte sitter så hårt i lagret iaf. Måste även byta lager vf också märkte jag i dag när jag bytte till sommarhjulen. Det var glapp, så mycket glapp att jag märkte det när jag bytte hjul... inget oljud dock.
Om den rullat ett tag så är MIN åsikt att man byter knuten då det skiljer lite pengar och jobbet är detsamma.. :-)-) MEN det är din plånbok och vilja som räknas..
Som sagt kontrollera om drivknutens mutter är dragen som den ska på andra sidan.. Annars tyvärr pratar vi nog om ett lager där med..
av Lasse81
Den har rullat cirka 26100 mil, kanske lika bra att byta knuten, tänkte ha bilen ett par år eftersom jag börjat plugga.

Tack för alla svar, återkommer när jag bytt allt.

Edit:
Vad är det för storlek på muttern till drivaxeln?
av magan
Jag har en v70 aut 2001 som har börjat knacka från vxl-låda eller drivknutar när man släpper gasen. Det är typ 4 knack per sek. Om man ger lite gas slutar knacket. Vxl lådan växlar helt som den skall. Jag har amatörmässigt hissat upp högersidan och när jag rullar framhjulet fram och åter så känns det glapp till vänster invid växellådan.
Är det inre drivknut eller vxl-låda som är paj?

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]