Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Jag har ett vinande/visslande ljud vid gaspådrag när motorn e kall. Jag öppnade huven och kunde få ljudet till att komma från remspolarna sidanom servobehållaren "oljebehållaren". Det viner ganska så högt med motorn kall och gaspådrag, när bilen sen e genomvarm så kan det vina till lite emellanåt när man frikopplar/växlar mellan 2-3:an och 3-4:an.

Någon som haft samma symptom eller har en aning om det kan vara?

Bilen det gäller är en 850 - 94 - 2.5L motor.

Tack på förhand /Jurgen.
Precis!
Har vart med om detta på en annan 850 också som jag var och kollade på före jag köpte den jag har nu. Så det kanske inte är nått ovanligt fel? Förhoppningsvis är det lätt fixat, hatar missljud :/

Mvh Micke
Håller med dig , hatar osså missljud, och finns det så vill man ju gärna få bukt på det, köpte min bil i Augusti, då fanns inte detta vinande, så det måste ju bero på temperaturen osså eftersom det är högt vinande när dom är kalla och mindre, kanske inget vinande när dom e varma, eller när de är "sommarväder".
Stetoskop är bra, men det går bra med en lång skruvmejsel också. Sätt skaftet mot örat så det stänger det lilla "locket" framför hörselgången och spetsen mot lite olika ställen runt remmen. Skruv i mitten på spännrullar, husen på generator och servopump osv.
Annars får man hänga av remmen och snurra på alla hjul så hör man snart vilket som är kass.
Ja. Man kanske får plocka av remmarna och känna/snurra lite på hjulen och se vilket som gnisslar/glappar.. Kanske får bli till våren, för nu när de e kallt så ligger många projekt till bilen "på is" :lol:
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]