Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flygaren
V70 2.5T Classic med bensindriven motorvärmare som inte blir varm.
Tar ca 15km vid +4 för att komma upp till full drifttemp.
Min S70 2.5T tar 4.5 km vid samma test förfarande.
Försäljaren sa att detta var fullt normalt, men har varit inom verkstaden och fått
termostaten och kylmediet bytt, skall åter felanmäla detta.
Har läst lite i de övriga trådarna här om liknade fall men har inte gett mig något svar.
Kupefläkt på resp. av ger samma skillnad mellan bilarna (tar lite mer resp mindre tid men jämt).
Någon som har eller haft liknade och fått det åtgärdat?

//
av Flygaren
Nej! Värmaren fungerar fullt ut.
Det är den tid eller sträcka (milen mer)det tar för bilen (07:an) att komma upp till
full drifttemperatur utan och ha använt den bensindrivna värmaren.

Det skall inte vara så stor skillnad mellan dessa bilar.
Har testat en V50F som även den blev varm efter "bara" 5km.

Någon som har haft liknade fel och funnit orsaken till detta???
Som sagt bytt termostat och kylvätskan utan resultat.

Kan det vara något med värmaren som leder runt vattnet så att det kyls av lite extra?
Vissa kärror kan man sätta lite större oljefilter för att extrakyla motorn.
Kan värmaren i detta fall göra samma sak?
/
av LaRy
Jag tycker också att värmen kommer långsamt. Hade tidigare en 740 med B230-motor. motorn var varm på 5 minuter. I jämförelse är min S80 med 2.4 liters motor långsam. Nu gav du några rena fakta, så jag ville jämföra ifall min S80 är onormalt långsam. Idag var det +3 grader. Startar bilen och kör lugnt i i staden med rödljus, rondeller blandat 50 och 70 km/tim. Det tar 11 minuter till full drifttemp och det blir 6,5 km. Det tycker jag är långsamt, dock betydligt bättre än din V70
Användarvisningsbild
av lovgardet
Fick samma problem med min v70-01/170....tog ur termostaten...men hallå...den va juh öppen som en fågelholk...efter byte av termostaten...ååååååå....varmt å gött...
men som du sa...eller skrev...du hadde juh bytt den...nja...hört talas om Murphys lag.....ev prova å byt en till termostat......ett förslag bara
Ps...Volvo har juh alltid hafft bra värme i sina fordon..
M.V.H...Peter
av väsby_lasse
Önskar ta upp tråden igen.Har samma problem som "Flygaren",det tar väldigt lång tid innan tempmätaren visar normaltemp. om man inte har kört bensinvärmaren innan.Det verkar väldigt komplicerat att byta termostaten,måste ta bort drivrem o annat o dessutom byta hela huset ca.1200:-+mont.kostnad? Har gällande 2års MaxiTryggförsäkring på Bilia (haft bilen ca.6mån)vet ej om denna gäller i detta fall.Någon som har gjort detta o vad blev totalpriset?

V70 2.5TMY-05
MVH
Uffe
Användarvisningsbild
av isak
hej
låter som en reservdelsrekl? prata med verkst-det är inte första gången res-delar är def-.
isak
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]