Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markusluoma
Jag har en 850 -92 och har kollat relä o kablar till centrallåset på bilen men inget fel......är det nån som har nåt tips till mig så mitt centrallås på bilen kan börja fungera
av 740wennberg
Hmm funkar det alls? Om inget funkar och du har mätt att det kommer fram spänning till centralenhetsdosan och inte vidare till motorerna så är centrallåsdosan pajj.

Kolla om säkring gått först.
Användarvisningsbild
av Ghost
Har samma problem. Kollat med nytt relå men ingen skillnad.
Har mätt upp att jag får "Öppna" puls på en kabel, och "Lås" puls på en annan kabel, men det händer inget mera.

Vad göra?
Användarvisningsbild
av Ghost
Åkte till skroten och köpte andra låskistor och nu har låset till bakluckan och tankluckan börjat att funka.
När jag testade dom andra så klarar den bara av att låsa men inte öppna dörrarna men bakluckan funkar som den ska. Har kollat så att inte motorerna i låsen är brända och det är dom inte. Det sitter en microbrytare i kistan som har en "dubbelfunktion" kan det vara den som spökar?
Hoppas på en snabb lösning..
Användarvisningsbild
av apersson850
Köpte en 945 -94 för ett tag sedan. Där fungerade motorn i en dörr, men armen som den ska dra i behövde böjas till lite grand. Det gick bra att öppna, men låsa kunde motorn inte.

Antagligen hade låset tidigare varit trögt, så armen böjts. Nu hjälpte det inte att bara smörja, när väl armen blivit krokig.
Nu är det ju inte samma bil, men jag skriver detta ändå som ett exempel på att det behöver inte vara något elektriskt trubbel, nödvändigtvis.
Användarvisningsbild
av Ghost
Köpte nya lås på skroten.
500 kr/st för dörrarna fram
400 kr/st för dörrarna bak
200 kr för bagagelåset
100 kr för tankluckan

82:ans System har inte en microbrytare inbyggd i motorn för att kunna bryta strömmen när man låser. Det nya systemet har det.
Förklaring:
82:ans system
I motorhuset sitter det en brytare som skall känna av om motorn är dragen eller inte för att kunna signalera till larm och dörrlampor o.s.v
Och det sitter en extra brytare/givare i dörrarna fram precis vid plast-vredet
Nyare lås har givaren för öppning och stängning vid plastvredet.
Och det sitter en microbrytare som bryter strömmen till motorn när den låser. För att få dessa att överhuvudtaget att funka på en 82:a så måste du bygla den gula och lila kabeln som kommer från låset. (räcker med förardörren)
När motorn är i öppet läge så får han ström från den gula kabeln, och när den låser så halvvägs in så skiftar han över till den lila och gör då motorn strömlös. Detta gör att den lila ger signal i stället för den gula
när den får en signal att öppna. puhh långt blev det.

Bakdörrarna bytte jag bara rakt upp och ner.
Fram bytte jag bara själva motorn i motorhuset och lät dom gamla brytarna och vreden sitta kvar. Det behövdes lite skavande i huset så att den nya motorn skulle sitta perfekt som den gamla. Den gamla motorn är lödd på ömse sidor av ankaret i bakkant och den nya sitter med insticksbara skenor. Kapa bara kablarna och löd i lite tenn i kablarna, ta en tång och platta till dom lite och tryck in dom i motorn. Kolla först att motorn går åt rätt håll innan du limmar igen huset igen.

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]