Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frako
hejsan..
har nyligen köpt en volvo V40 -98 1,8
och den tar otroligt mycket bensin..
ca 15-20 l /100km
vad är det för fel..hade in den på verkstad för felsökning men de hittade inga fel!
Användarvisningsbild
av WestCoast
läcker den inte då? har dom kollat så luft/bränsle mängden är rätt då?

Fick som svar en gång: byt skor och bli lättare på gasen..
av dontony
WestCoast skrev:läcker den inte då? har dom kollat så luft/bränsle mängden är rätt då?

Fick som svar en gång: byt skor och bli lättare på gasen..

hehehehe inte att rekomendera är trädojor:P kosta 3200:- förbi fartkameran:D
av dontony
hmmm brukar tanka runt 55 mil.... då tänds lampan för reserven och de står 7 mil kvar! nollställ trippen å gå på den några gånger... så kan du räkna ut hur långt du kommer på en tank... mer pålitligt en nån färddator
Användarvisningsbild
av WestCoast
den drar 8.1 manuell och 8.9 automat enligt mina papper (sammanställning över samtliga bilar inom miljöklasserna i Sverige)...årmodell 2000 visserligen.
av noclean
har en 98 1,6 som drog mycket soppa o de vasa sig att en av kopplingarna mellan slang o bränslefilter va trasig så när bilen va igång så spotta hon ut soppa där. kolla
av mr-bear
Har lite av samma problem tycker jag. Kör ca 10 mil/dag mestadels motorväg och har en genomsnittsförbrukning på ca 1,1liter. dock är detta en 2.0 utan turbo som rullat snart 25000mil så jag går i funderingarna att byta lambdasond iallafall. Skälet till detta är för att jag nyligen gjorde det på vår Golf IV -01 som rullat nästan 16000 och efter detta så blev det som att köra en helt ny bil :D

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]