Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gubbfan
Hej! Om detta nu skulle vara fel tråd ber jag hemskt mycket om ursäkt, men är lite i desperat behov av hjälp.

Min Volvo 740 GL -88 råkade ut för punktering häromveckan när jag precis parkerat efter en kvälls jobb.

Dagen efter gick jag ner för att byta till reservdäcket i hopp om att kunna åka iväg och laga det vanliga däcket.
3 av bultarna var som vanligt, och en var låsbult. Hittade ingen nyckel att få upp låsbulten med och kan således ej få av däcket.

Har varit runt på en del av mina lokala bilhandlare, bilverkstäder etc. Och ingen verkar kunna hjälpa mig med detta.
Är "vanliga" Volvofälgar på.

Om någon kan hjälpa mig med detta problem vore jag evigt tacksam.

Ser det ut som ett problem svårt att lösa, kan jag då köra till min bilverkstad med det punkterade däcket på? Det är ungefär 600-700 meter dit vill säga. Eller jag förstör fälgen helt?

MVH
\Gubbfan i Söder!
Användarvisningsbild
av #27
Är de ett stort hål? annars kan du låna en pump och sen åka till verkstaden, för att köra med punka inget jag rekomenderar...
av Gubbfan
Hmm, när jag upptäckte punkan pös det från däcket bara, men det sjönk ej ihop speciellt fort.

Idén du menar är då att jag ska pumpa upp däcket och köra till verkstad innan det hunnit tömmas igen?

Frågan är då, med tanke på att det tog tid för luften att gå ut innan, tar det lika lång tid denna gången också? Eller ?
av 945S
Svetsa fast en bultskalle på låsbulten.
Eller lägg en dolly under hjulet och kör försiktigt till verkstaden :-).
Eller använd lagningsskum.
Eller bärga.
Eller testa lossa bulten med en riktigt fet polygrip eller rörtång (om du kommer åt vill säga, kanske kan gå om det är plåtfälgar.
Senast redigerad av 1 945S, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av #27
Gubbfan skrev: Idén du menar är då att jag ska pumpa upp däcket och köra till verkstad innan det hunnit tömmas igen?

Frågan är då, med tanke på att det tog tid för luften att gå ut innan, tar det lika lång tid denna gången också? Eller ?

Ja, sen märker du ganska fort om de går...
Användarvisningsbild
av Nexus
#27 skrev:Är de ett stort hål? annars kan du låna en pump och sen åka till verkstaden, för att köra med punka inget jag rekomenderar...
efter att ha sett hur däcket ser ut på insidan efter körning med punka(platt däck) så rekomenderar jag att sätta på ett nytt hjul. Stommen frasar sönder ganska bra :( utan luft i däcket.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]