Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rikard
Har en V40 -99 2.0t som jag köpte i sommras. Har nu märkt att det drar Mycket olja.
Är det något man kan göra för att få ner förbrukningen av oljan?
Eller är det så att man har köpt grisen i säcken?

/Rikard
av Robert63
Rikard skrev:Har en V40 -99 2.0t som jag köpte i sommras. Har nu märkt att det drar Mycket olja.
Är det något man kan göra för att få ner förbrukningen av oljan?
Eller är det så att man har köpt grisen i säcken?

/Rikard
Hur mycket olja drar den?
av Rikard
Jag skulle tro 1 liter olja på c:a 300-500 mil.
Användarvisningsbild
av gundj
vevhusventilationen!
av Robert63
gundj skrev:vevhusventilationen!
Japp. Sedan beror det lite på hur du kör, korta (kalla) sträckor och höga varv drar mer olja. 1 liter på 500 mil är ungefär vad min dragit under de 3 år jag haft den, kört 10.000 mil.
av Rikard
Ser på andra inlägg ang. vevhusventilationen att man kan montera ner den och rengöra den. Är det bara att peta bort skräpet? Ska man använta T-sprit för att tvätta?
av Rikard
Är det någon som vet om man måste montera bort insugsgrenröret för att komma åt och kontrollera vevhusventioationen eller heter det oljeavskiljare
Användarvisningsbild
av Eson
Rikard skrev:Är det någon som vet om man måste montera bort insugsgrenröret för att komma åt och kontrollera vevhusventioationen eller heter det oljeavskiljare
Är det ingen GDI så sitter slangen brevid insuget på vänstersidan( jävligt trångt) ibland räcker det blåsa i den och ha locket öppet:)

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]