Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frma
#155827
För ett tag sedan så tändes motorlampan på min V40 2.0T. Jag kunde inte märka några problem men kollade givetvis felkoden, "EMC-25 Adaptivlambdareglering - Mager". På inrådan av "kunnig" så bytte jag lambdasond (Volvo original) vilket inte hjälpte. På Bilia hävdade de att troliga orsaken var att bilen skulle ta tjuvluft och två trasiga backventiler och en magnetventil (vid kylaren) byttes. Trodde nog att detta skulle lösa problemet för jag var själv med och såg att en av backventilerna inte fungerade, men ack... Jag kan köra ca 10 mil sedan tänds lampan efter återställning, bilen går som en klocka och alla avgasvärde etc är bra. Det har också lagts ett antal timmar på att hitta ytterligare tjuvluftsproblem utan resultat. Nu vill Bilia först byta ett "kabelpaket" för lambda sonderna etc för ca 3000:- och om inte det hjälper så vill det byta hela styrdatorn för ca 10000:-. Själv tycker jag att det låter helt osannolikt att man inte skulle kunna göra en klok felsökning för att verkligen identifiera problemet...
Jag undrar således om det finns någon som har någon klok ide om vad det kan vara, kanske varit med om samma sak eller något liknande. Det vore också intressant om någon kunde förklara lite vad Adaptiv lambdareglering är, tex vilka indata är aktuella, vad regleras etc. Kan inte luftmassemätaren vara inblandat?
Jag håller tummarna...
av Joppe_S60
#155898
Din felkod visar att bilens bränsleblandning som mäts upp av lambdasonden ligger såpass långt ifrån de förväntade standardvärdena att felkoden tänds.

Jag har för mig att Din bil tillåter en avvikelse från förväntade värden (d.v.s. tiden som spridarna skall vara öppna under insugsfasen) på +/-25%. Om felkoden uppkommer (som i Ditt fall) så betyder det att trots att spridarna står öppna 25% längre tid än förväntat så rapporterar lambdasonden likt förbaskat en mager blandning (d.v.s. får låg bensininblandning).


Detta brukar vara typiskt om a) lambdasonden är trasig eller b) om bilen drar in tjuvluft utanför avgassystem som sedan träffar lambdasonden som då tror att blandningen är alldeles för mager (eftersom den mäter upp en massa extraluft som faktiskt inte kommer från avgaserna).

Mitt tips är att kontrollera Ditt avgassystem och se att Du inte har några läckor i röret i närheten av främre sonden. Sitter avgasröret fast ordentligt i alla tre bultar i turbon? Är "flexdelen" på avgasröret direkt efter turbon hel i alla svetsar...?
av frma
#155954
Joppe_S60 skrev:Din felkod visar att bilens bränsleblandning som mäts upp av lambdasonden ligger såpass långt ifrån de förväntade standardvärdena att felkoden tänds.

Jag har för mig att Din bil tillåter en avvikelse från förväntade värden (d.v.s. tiden som spridarna skall vara öppna under insugsfasen) på +/-25%. Om felkoden uppkommer (som i Ditt fall) så betyder det att trots att spridarna står öppna 25% längre tid än förväntat så rapporterar lambdasonden likt förbaskat en mager blandning (d.v.s. får låg bensininblandning).


Detta brukar vara typiskt om a) lambdasonden är trasig eller b) om bilen drar in tjuvluft utanför avgassystem som sedan träffar lambdasonden som då tror att blandningen är alldeles för mager (eftersom den mäter upp en massa extraluft som faktiskt inte kommer från avgaserna).

Mitt tips är att kontrollera Ditt avgassystem och se att Du inte har några läckor i röret i närheten av främre sonden. Sitter avgasröret fast ordentligt i alla tre bultar i turbon? Är "flexdelen" på avgasröret direkt efter turbon hel i alla svetsar...?
Tack för svaret, jag skall kontrollera detta. /FM

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]