Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en V70N -00 T som gått drygt 30 000 mil. Bilen är helt kanon men jag har fått ett återkommand problem där lampan för fel på avgasreningen tänds. Efter ett flertal verkstadsbesök på Volvo börjar jag trötta eftersom de enda jag får är nya fakturor...

Vid första besöket hittades en felkod ECM261A varmed man bytte Lambdasond. Därefter kunde jag köra ca 300 mil innan lampan tändes igen. Den här gången var koden ECM4801 men man hade svårt att lämna förslag på någon vettig lösning. Man släckte i alla fall lampan och därefter körde jag ca 200 mil varmed den tändes igen. Finns det någon som varit med om samma som jag eller finns det någon duktig mekaniker som kan lämna förslag på hur jag går vidare! (Kan tillägga att vid både tillfällena som lampan tänds har jag haft släp med ganska tung last!)

Tacksam för svar / Martin
Martin Volvo skrev:Hej! Har en V70N -00 T som gått drygt 30 000 mil. Bilen är helt kanon men jag har fått ett återkommand problem där lampan för fel på avgasreningen tänds. Efter ett flertal verkstadsbesök på Volvo börjar jag trötta eftersom de enda jag får är nya fakturor...

Vid första besöket hittades en felkod ECM261A varmed man bytte Lambdasond. Därefter kunde jag köra ca 300 mil innan lampan tändes igen. Den här gången var koden ECM4801 men man hade svårt att lämna förslag på någon vettig lösning. Man släckte i alla fall lampan och därefter körde jag ca 200 mil varmed den tändes igen. Finns det någon som varit med om samma som jag eller finns det någon duktig mekaniker som kan lämna förslag på hur jag går vidare! (Kan tillägga att vid både tillfällena som lampan tänds har jag haft släp med ganska tung last!)

Knepigt detta du.
Kan det vara katalysatorn?
Menar motorn jobbar mer , mer värme o avgaser?
Användarvisningsbild
av kallepåtaket
Tjena nu vet jag inte vad din felkod betyder men jag har en lika dan bil som du men den har gått ca 23000 mil och jag har provat det mesta som jag har läst här på forumet ända tills jag bytte magnetventilen för turbotrycket då slutade lampan att lysa innan tände och släcktes den med jämna mellanrum men nu är det en helt annan bil att köra jätteskönt
men där är alltid någon som vet vad koden står för
Mvh Magnus
av *pettson*
Martin Volvo skrev:Hej! Har en V70N -00 T som gått drygt 30 000 mil. Bilen är helt kanon men jag har fått ett återkommand problem där lampan för fel på avgasreningen tänds. Efter ett flertal verkstadsbesök på Volvo börjar jag trötta eftersom de enda jag får är nya fakturor...

tja eftersom felet uppstått vid tung last så gör jag nog som så att jag satsar på dåliga stift eller så är katalysatorn tråkig...
Den hänger helt enkelt inte med när du lastar på ordenligt.

Felkodsinformation

Villkor

Styrenheten kontrollerar kontinuerligt katalysatorns effektivitet genom att jämföra signalen från den bakre lambdasonden med den främre lambdasonden. När katalysatorns effektivitet avviker för mycket kommer felkod ECM-4801 att sättas.

Ersättningsvärde
Baksondsregleringen stängs av.

Felorsak
-misständning
-luftläckage på insugningssystemet
-luftläckage på avgassystemet
-felaktigt bränsletryck
-ojämn kompression
-defekt katalysator

Felsymptom
-miljölampa tänd
Får börja med att tacka för visat intresse och många kloka förslag på problemet. Tänkte bara tillägga att bilen, antingen lampan lyser eller inte, går helt perfekt (både då den är kall eller varm). Bilen är perfekt servad (Volvo) hela tiden och tändstiften byttes nyligen. Fick ett annat förslag av en kompis, nämligen något som kallas för Luftmängdsmätare!! Kan det vara något? Tycker ni/tror ni man kan köpa sådant någon annan stans än Volvo (typ Mekonomen, Biltema mm) då jag vet att det finns där? Gäller det även för katalysatorer att man köper det som "piratdel"?
av aTommyC
Mulig LMM bidrar, men feilkoden sier lite om det i Vadis. LMM skal gi feilkode ECM1300.

Et av forslagene derfra er å dusje hele eksosanlegget med tvålvatten og se etter bobler. Kan være en pakning eller sprekk et sted som gjør det.

ECM4801 dreier seg om katalysatoreffektivitet.

Litt mer interessant er denne (ECM-261A):

Felkodsinformation

Villkor

Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen λ tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkod ECM-261A att sättas.

Ersättningsvärde
inget

Felorsak

Övre gräns:
-luftläckage insug
-luftläckage avgassystem
-lågt bränsletryck
-defekt lamdasond
Undre gräns:
-luftläckage insug
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-defekt luftmassmätare
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-defekt lamdasond

Felsymptom
-inget

Altså, ECM261A skal IKKE gi Felsymptom: -miljölampa tänd
Samtidig er noen av feilårsakene de samme som for 4801, herunder lekkasje.

Og ECM1300:

Felkodsinformation

Villkor

Om luftmassmätarens signal avviker i förhållande till ett beräknat luftmassa sätts felkod ECM-1300. Beräknat luftmassa är baserat på gasspjällets läge och motorns varvtal.

Ersättningsvärde
-grundladdtryck
-bakre lambdasondsreglering avstängd
-misständning diagnos avstängd

Felorsak

För högt flöde:
-signalledning kortsluten till spänning
-avbrott på jordledning
-defekt givare
För lågt flöde:
-luftläckage
-kontaktresistans
-signalledningen kortsluten till jord
-avbrott på signalledningen
-avbrott på spänningsmatnings ledningen
-defekt givare

Felsymptom
-försämrad prestanda

Om jeg tolker dette riktig, så skal ECM1300 være satt SAMTIDIG som ECM4801 dersom det er LMM som forårsaker ECM4801. Og om du ikke har ECM1300 og/eller försämrad prestanda, så er det mindre sannsynlig at du har feil der.
av theking90
hade samma fel på min s60t5 bytte luftmassemätaren sen nollställde minnet sen funkar den som innan
av Martin Volvo
Blir inte klok på felmeddelandet eller på vad de säger på Volvo. Har i alla fall bokat en tid på verkstaden. Dock försvann(!!!) felmeddelandet för någon dag sedan. - Kan ett sådant försvinna? Kan det vara så att det egentligen inte är något fel på själva avgasreningen utan bara bara "varningssystemet". Tycker att det är märkligt att ett felmeddelande bara kan fösvinna utan någon åtgärd. / Martin
Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]

Provar en övernattning för att se om jag[…]

Då är V40 en bra serie att titta p&arin[…]

Helt rätt, jag tror det finns en stor sp&au[…]